Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

‘Iedere business unit is een digitale start-up’

Jose Delameilleure

 
Bedrijven en CIO’s kunnen hun oude IT-organisatie niet inrichten als een digitale start-up, maar ze kunnen de organisatie wel omvormen tot een bi-modale organisatie. Al staat de mens hierbij centraal.

Voor een publiek van enkele duizenden CIO’s stelde Gartner tijdens zijn ITxpo/Symposium in Barcelona voor om de IT-organisatie bi-modaal in te delen. Eén onderdeel moet er voor zorgen dat de hele structuur stabiel blijft, een ander deel moet innovatie mogelijk maken.

“CIO’s kunnen hun oude IT-organisatie niet inrichten als een digitale start-up, maar ze kunnen de organisatie wel omvormen tot een bi-modale organisatie,” zegt Peter Sondergaard, Senior Vice President bij Gartner. Uit onderzoek van Gartner blijkt dat nu al 45 procent van de IT-organisaties in staat zijn snel in te spelen op veranderende markten, en tegen 2017 zou drie kwart van de IT-departementen al met twee snelheden moeten kunnen opereren.

Digitale start-ups

Volgens Gartner blijven de IT-uitgaven wel degelijk stijgen. In Europa, het Midden-Oosten en Afrika  zal in 2015 1,3 miljard aan IT besteed worden, een stijging van 2,3 procent ten opzichte van de uitgaven dit jaar. Dit is echter niet allemaal budget dat door de CIO besteed wordt, zegt Gartner. Nu al zou 38 procent van het IT-budget beslist worden door andere managers dan de CIO. En tegen 2017 zal dat percentage stijgen tot boven de 50 procent.

Volgens Peter Sondergaard zitten er doorheen de hele organisatie digitale start-ups. In marketing. In de verkoopsorganisatie. In logistiek. In HR. “Iedere business unit is een digitale start-up,” zegt Sondergaard. “IT-leaders moeten die trend erkennen en ondersteunen. Als CIO moet je een partner worden van deze digitale evoluties en bewijzen dat je even snel kan evolueren als hen.”

De mens staat centraal

Maar Gartner had ook nog een andere – verrassende – boodschap voor de aanwezige CIO’s. Zij moeten de mens meer centraal stellen, ook al worden heel veel data momenteel door sensoren en machines gegenereerd. Business-momenten zijn mensen-momenten. Volgens Gartner moeten alle ontwerpen de mens als uitgangspunt hebben. En daarbij moet niet aan de gebruikers gevraagd worden naar wat ze willen, ze moeten geobserveerd worden naar hun gedragingen. Tegelijk draagt Gartner de IT-afdeling ook op om de privacy van de eindgebruikers te respecteren.

Volgens Frans Buytendijk moet de IT-manager een digitale humanist worden, die denkt in termen van gedrag, emotie en interactie, niet in termen van traditionele processen. De digitale humanist gelooft dat technologie er is om de mens centraal te stellen, en om mensen te helpen hun ambities te realiseren. 

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS