Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Gartner: Ieder budget wordt een IT-budget

Jose Delameilleure

 
Je kan veel zeggen over een analistenbureau als Gartner en al hun voorspellingen (die uiteraard niet altijd uitkomen), maar ze kunnen het altijd zo mooi verpakken en verwoorden. Voorspellingen kunnen ze moeiteloos herfraseren en opnieuw presenteren.  Ieder jaar opnieuw. Op hun recente Gartner Symposium/IT Expo (Barcelona, 5-8 november) waren de trends weer nauwelijks te tellen. […]

Je kan veel zeggen over een analistenbureau als Gartner en al hun voorspellingen (die uiteraard niet altijd uitkomen), maar ze kunnen het altijd zo mooi verpakken en verwoorden. Voorspellingen kunnen ze moeiteloos herfraseren en opnieuw presenteren.  Ieder jaar opnieuw.

Op hun recente Gartner Symposium/IT Expo (Barcelona, 5-8 november) waren de trends weer nauwelijks te tellen. We pikken er enkele van de belangrijkste uit. Voor wie Gartner hoe dan ook volgt, waren er niet zo veel nieuwe trends te rapen.

Gartner organiseert immers een heus Symposium-circus dat iedere week ergens anders neerstrijkt. Zo was er de week voor het Europese symposium een editie in Sao Paulo, en nog een week eerder was er de Amerikaanse zitting in Orlando.

1. Het IT-budget verdwijnt
Twee jaar geleden had Gartner het uitgebreid over de ‘money-making CIO’: de chief information officer die niet langer louter budget opmaakt, maar die er zelf voor zorgt dat er geld in het laatje komt. Vorig jaar kregen we hierop een variante: andere afdelingen zouden steeds meer IT-budget gaan beheren, en de chief marketing officer (CMO) zou binnenkort de CIO in IT-bestedingen inhalen.

Dit jaar ging Gartner nog een stapje verder: tegen het jaar 2020 zal 90 procent van alle technologiebestedingen buiten de IT-afdeling gebeuren. Of zoals Gartner het zo mooi verwoordt: “Ieder budget wordt een IT-budget.”

Een evolutie die wordt aangedreven doordat steeds meer inkomsten en diensten van bedrijven gedigitaliseerd worden. Een voorbeeld: marketingbudget wordt vaker digitaal besteedt, niet langer analoog.  En bedrijven digitaliseren de dienstenverlening aan hun klanten, zo kunnen ze makkelijker klanten aan zich binden.

Deze evolutie omschrijven de analisten van Gartner als ‘The Nexus of Forces’: de convergentie en wederzijdse versterking van sociale-, mobiele-, cloud- en informatiepatronen die nieuwe economische scenario’s doen ontstaan.

2. Big Data wordt steeds strategischer

Hoewel Big Data nog steeds een nichemarkt is, zegt Gartner dat er nu al een verschuiving waar te nemen is: big data is niet langer een technisch project, maar een strategisch. Big Data beïnvloedt de strategische informatiearchitectuur van ondernemingen en is meer dan zomaar een klein loslopend project.

Dat zet bedrijven er toe aan om af te stappen van één enkel ‘enterprise data warehouse’. Zowel het volume, de snelheid als de complexiteit van data nopen de organisaties er toe om een ‘virtueel’ enterprise data warehouse op te zetten dat op basis van metadata en datadiensten alle informatie federeert die in verschillende systemen – content management, data warehouses, data marts, gespecialiseerde bestandensystemen – onderhouden worden.

Dat big data alleen maar ‘bigger’ zal worden, daaraan mag alvast niet getwijfeld worden: Gartner voorspelt dat er tegen 2015 wereldwijd vraag zal zijn naar 4,4 miljoen specialisten van big data. In EMEA zullen er 1,3 miljoen big data jobs gecreëerd worden.

Helaas zal amper een derde van die jobs ingevuld kunnen worden. Door het samenbrengen van alle data uit verschillende systemen is immers vraag naar een heel nieuwe types specialisten, tot en met artiesten en designers voor de visualisatie van data.

3. De opkomst van Azië
Een aantal van de trends die Gartner presenteerde, duiden op een steeds sterker wordende rol van Azië, en met name China. IT’ers die een job zoeken, zullen die in toenemende mate bij een Chinees of Indisch bedrijf vinden.

Aziatische bedrijven groeien de komende jaren veel sneller dan de markt, met groeipercentages van minstens 10 procent, zullen geografisch uitbreiden en dus ook in Westerse markten rekruteren. Het grootste deel van de nieuwe IT-jobs die in het Westen zullen gecreëerd worden, zullen jobs voor Aziatische bedrijven zijn.

En wie zich nu al ongemakkelijk voelt dat een pak van onze data via Chinese apparatuur verstuurd worden, kan zijn paranoia laten voeden door Gartners voorspelling dat de top vijf aan leveranciers van mobiele handsets tegen eind 2014 voor drie vijfde uit Chinese bedrijven zal bestaan.

De openheid van Android creëert nieuwe markten voor OEM’s die voorheen niet de nodige technologie-expertise hadden. Als er straks geen andere mobiele platformen dan iOS en Android meer overblijven, zal het voor producenten van mobiele telefoons steeds moeilijker worden om zich te onderscheiden.

Daardoor wordt de rode loper uitgerold voor bedrijven als Samsung, ZTE en Huawei. Die laatste twee kunnen immers hun sterke positie in de thuismarkt gebruiken om aan lage prijzen de rest van de wereld te veroveren.

4. Beveiliging steeds meer onder druk
Beveiligingsspecialisten mogen de borst nat maken. De verdere doorbraak van ‘Bring Your Own Device’ zorgt voor steeds grotere beveiligingsproblemen.

Tegen eind 2014 zullen de toestellen die personeelsleden meebrengen dubbel zoveel malware bevatten als de toestellen die bedrijven zelf ter beschikking stellen. Gartner dringt er opnieuw op aan dat bedrijven die BYOD-initiatieven opzetten, zorgen voor goede regels.

Waar niets aan te verhelpen valt: tegen 2017 zal veertig procent van de bedrijfscontactinformatie te vinden zijn op sociale netwerken als Facebook. Zelfs al willen bedrijven dit tegenhouden, Facebook is een van de meest geïnstalleerde toepassingen op smartphones en tablets, en het is onbegonnen werk om alle interacties tussen bedrijfstoepassingen en consumententoepassingen te verhinderen. Niet alleen de wereld wordt een visbokaal, ook het bedrijfsleven zal voor iedereen zichtbaar worden.

5. Cloud computing wordt de regel
Werknemers zijn het gewoon om diensten van de cloud op te nemen, en eisen in toenemende mate dat de IT-organisatie dit ook voor het bedrijf organiseert. IT-as-a-Service wordt de gewoonste zaak van de wereld, en voor de CIO zal het er op aankomen zowel zijn eigen IT-toepassingen als cloud-diensten aan te bieden, als toegang te verlenen tot externe cloud-diensten.

Volgens Gartner zal de personal cloud geleidelijk de PC vervangen als locatie waar individuen hun persoonlijke content opslaan. Deze personal cloud wordt het centrum van het digitale leven van de mens. De personal cloud verschuift op die manier de focus van een toestel dat de consument met zich meedraagt, naar een manier van diensten leveren die vanop eender welk toestel benaderd kunnen worden.

De 4000 IT-beslissingsnemers die in Barcelona naar de sessies trokken, kregen dus aardig wat huiswerk mee. Welke van deze trends  moeten ze volgen? Bij welke kunnen ze het zich veroorloven nog even de kat uit de boom te kijken? Vast staat dat de CIO zijn eigen rol constant moet evalueren.

Gartner stelde een kwadrant (zie afbeelding) op waarin de CIO kan kiezen welke CIO hij wil zijn. Wil hij operationeel zijn? Wil hij transformaties leiden? Richt hij zich op de interne organisatie, of kijkt hij naar buiten.

Gartner: Ieder budget wordt een IT-budget.

Een interessante oefening alvast: in welk kwadrant bevindt hij zich nu? En waar wil hij tegen 2020 staan. Of korterbij: tegen het volgende Gartner Symposium?


Het topic cloud wordt mede mogelijk gemaakt door Combell logo

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS