Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Is adverteren op Facebook een goed idee?

Kris Vanstappen

 
Adverteerders hebben sinds enige tijd een nieuw medium om hun boodschappen te verspreiden: Facebook. Facebook biedt met zijn 955 miljoen gebruikers een massa aan potentiële klanten aan. Al wat je hoeft te doen als adverteerder is enkele parameters instellen om je doelpubliek te definiëren en kiezen wanneer en hoeveel je betaalt. Facebook doet de rest. […]

Adverteerders hebben sinds enige tijd een nieuw medium om hun boodschappen te verspreiden: Facebook. Facebook biedt met zijn 955 miljoen gebruikers een massa aan potentiële klanten aan. Al wat je hoeft te doen als adverteerder is enkele parameters instellen om je doelpubliek te definiëren en kiezen wanneer en hoeveel je betaalt. Facebook doet de rest. Maar doet het ‘de rest’ eigenlijk wel – en doet het dat goed? Daar lijken de investeerders stilaan aan te twijfelen. 

Facebook Mobile brengt te weinig op

Facebook heeft momenteel 955 miljoen gebruikers die de site maandelijks bezoeken. Eén vijfde van die gebruikers bezoekt de website uitsluitend via zijn/haar smartphone, meer dan de helft van de gebruikers bezoekt Facebook voornamelijk met een smartphone. Het aantal gebruikers dat de mobiele website of app gebruikt, lijkt trouwens alleen maar te stijgen.

En dat is slecht nieuws voor Zuckerberg: de mobiele advertenties brengen veel minder geld op. Smartphones en vaste computers of laptops lenen zich niet tot hetzelfde type advertenties, zoveel is duidelijk. Het is aan Facebook om op zoek te gaan naar nieuwe manieren om mobiel te adverteren, maar voorlopig lijkt dat weinig op te brengen.

De ‘Like’ inflatie zorgt voor onbetrouwbare informatie

Het advertentiemodel van Facebook is gebaseerd op het idee dat jij leuk vindt wat je vrienden leuk vinden en vice versa. Een product wordt extra interessant, als het wordt aangeprezen door iemand die je kent en graag hebt. We zien echter dat ‘likes’ vaak niet worden gebruikt zoals Facebook dat verwacht.

Uit recent onderzoek bleek bijvoorbeeld dat van alle Facebookgebruikers die bepaalde merken hadden ‘geliked’, slechts 1% ook daadwerkelijk binding voelde met het merk. Bovendien kan je je afvragen of die vriend er sowieso niet voor had gezorgd dat je zijn favoriete product had gekocht, ook zonder de tussenkomst van Facebook. 

Bots overstelpen Facebook

Als je weet dat je als adverteerder betaalt per klik, dan word je niet blij als je hoort dat 80% van de ‘gebruikers’ die op je advertentie hebben geklikt, eigenlijk bots waren.

Dat overkwam de Amerikaanse start-up Limited Run. Dat Facebook niet erg goed is in het opsporen van bots, zagen we al in november vorig jaar, toen de Universiteit van British Columbia 102 socialbots op het netwerk losliet. Facebook slaagde er slechts in om 1 op 5 bots te verwijderen.

Bijna 9% van de Facebook-profielen is vals

Recent gaf Facebook zelf toe dat volgens zijn eigen schatting ongeveer 9% van de Facebook-profielen vals is. Het gaat om duplicaten, fout geklasseerde profielen of profielen die uitsluitend zijn opgezet om bijvoorbeeld spam te verspreiden.

Risico’s op vervolging

Facebook-adverteerders zullen binnenkort vervolgd kunnen worden als er onjuiste informatie over een product op hun fanpagina verschijnt. Ze moeten ook seksistische of racistische reacties zo snel mogelijk verwijderen. Dat betekent dus ook nog eens een extra investering in moderatoren.

Bovendien moet je je sowieso al de vraag stellen of commerciële acties wel thuishoren op een website die gericht is op sociale interacties. Misschien maken bedrijven beter gebruik van Facebook als PR-middel, eerder dan als reclamedistributeur?Of komt Facebook binnenkort met een reclamemethode die ons allemaal een open mond van verbazing bezorgt?

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS