Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Zet je eigen webshop op

Els Bellens

 
"Verdien geld van thuis uit!" Vaak is het niet echt een goed idee om op die advertenties te klikken, maar online een centje bijverdienen is echt wel mogelijk. Door je eigen webshop op te zetten, bijvoorbeeld. 1. Product: wat verkoop je? Wie ooit naar Dragon’s Den heeft gekeken, het BBC-programma waarin startende ondernemers startkapitaal proberen […]

"Verdien geld van thuis uit!" Vaak is het niet echt een goed idee om op die advertenties te klikken, maar online een centje bijverdienen is echt wel mogelijk. Door je eigen webshop op te zetten, bijvoorbeeld.

1. Product: wat verkoop je?
Wie ooit naar Dragon’s Den heeft gekeken, het BBC-programma waarin startende ondernemers startkapitaal proberen los te krijgen bij welgestelde zakenlui, weet dat de ‘pitch’ superbelangrijk is. Wat is het briljante idee achter je winkel? Waar zit dat gat in de markt?

Heb je een nieuwe manier bedacht om iets aan de man te brengen? Is een grootscheepse marketingcampagne nodig? En misschien de belangrijkste vraag van allemaal: zit iemand op jouw product of service te wachten?

Niemand zit te wachten op aan huis geleverde charcuterie of een website die oude kranten verkoopt. Jouw winkel moet producten verkopen die nergens anders verkrijgbaar zijn, of ten minste sneller, gerieflijker en/of goedkoper leveren dan andere winkels. Dat is niet makkelijk.

Je verkoopt accessoires die alleen in Londense winkels liggen? Je verkoopt iets wat klanten wel in de winkel kunnen halen, maar levert het aan huis en voor de helft van de prijs? Dan heb je een winnaar. Het is altijd eenvoudiger om uniek te zijn met een product dat je zelf maakt, zoals truien of "kunst", wat meteen verklaart waarom er zoveel ambachtelijke handelaars zijn op het web.

De shop-in-een-shop
Niet veel kaas gegeten van HTML? Of je spendeer je je tijd liever aan je merchandising dan het design van je website? Afhankelijk van wat je wil verkopen, hoef je misschien geen eigen website op te zetten. Heel wat bekende e-commerce-sites bieden een kant-en-klaar platform om je diensten en waren aan te bieden.

Etsy www.etsy.com
Etsy is zowat de bekendste verkoper van ‘zelfgemaakt’. Op deze site een winkeltje starten is kinderspel. Maak een account, post foto’s en begin geld binnen te halen door je waren naar klanten op te sturen. Of zo lijkt het toch. Etsy’s enige en grootste beperking is dat de site alleen handgemaakte items, vintage (ouder dan twintig jaar) of basismaterialen, zoals wol, naalden, papier enzovoort toelaat.

eBay www.ebay.com
eBay begon ooit als tweedehands marktplaats, maar je kunt er ook je originele waren verpatsen. Minpunt? De site is zo uit zijn voegen gebarsten, en biedt plaats aan zoveel grote merken, dat het voor een kleine beginner misschien moeilijk is om in het vizier van potentiële klanten te komen.

Bonanza www.bonanza.com
Bonanza is een beetje zoals eBay, maar dan veel veel kleiner. Dat is vooral handig voor starters die hier tenminste de kans krijgen om op te vallen.

WordPress //wordpress.org/extend/plugins/wp-e-commerce
Niet echt een winkelsite zoals de voorbeelden hierboven, maar laat dat je vooral niet tegenhouden. Heb je al een blog op WordPress, of vind je dat hele "eigen site opzetten" maar eng, dan kan je via een plug-in een winkeltje aan je WordPress-site toevoegen.

2. Plaats: waar woont je winkel?
Wil je een eigen website opzetten, dan heb je een URL nodig, en ook een server. Voor een webshop heb je ook nog zo’n winkelwagentje nodig waarin de aankopen van klanten worden bewaard bijvoorbeeld.

Je moet ook kunnen bijhouden wie wat kocht, en wanneer – de juiste waren moeten naar de juiste klant worden opgestuurd. Verder is het ook slim je website zo in te richten dat een klant het product vindt dat hij wil kopen. Met andere woorden: je hebt e-commercesoftware nodig. Een overzicht.

Big Commercewww.bigcommerce.com
Niet gratis, wel heel erg gebruiksvriendelijk. Dit is een van de uitgebreidere pakketten, met plug-ins voor onder meer Facebook en iPhone. Handig aan BigCommerce is dat je er ook meteen online-opslag en enkele Google Adwords bij krijgt. Zo staat je marketingcampagne ook al meteen in de startblokken. Je kunt de software vijftien dagen gratis testen.

Cubecart www.cubecart.com
Er zijn twee versies van CubeCart. De standaardversie, CubeCart 3, is gratis. Je krijgt er een drietal skins bij, alsook customer order history, categorieën en beelden, ondersteuning voor meerdere muntsoorten en een zoekfunctie. De betaalde versie heeft verbeterde zoekfuncties en zoekmachine-optimalisatie (SEO), zorgt dat klanten hun pakketje online kunnen volgen en kost iets boven de honderd euro. Minpunten? Je moet over een stevige kennis van PHP en MySQL beschikken om het ding in je site te krijgen. 

osCommerce www.oscommerce.com
Redelijk eenvoudig in gebruik, en daardoor ook behoorlijk populair onder de onlinewinkels. Dat betekent wel dat je eigen shop veel op die van concurrenten zal lijken. Het design van je website aanpassen is niet al te simpel, en je zal waarschijnlijk een van de add-ons nodig hebben die voor de dienst uitgebracht werden.

Magento www.magentocommerce.com
Een van de fijnere e-commerceplatformen op het web. De software heeft diensten voor wenslijstjes, winkelen per categorie, producten vergelijken, vrienden linken enzovoort. Ook compatibel met Google Analytics, zodat je in het oog kan houden wat je klanten aantrekt, en waar het misgaat. Enthousiastelingen die een beetje kunnen programmeren zullen graag met de gratis versie aan de slag gaan.

Prestashop www.prestashop.com
Nog een stevige, professioneel uitziende webshopoplossing die je gratis kunt downloaden en installeren. Achter de websoftware zit een stevig systeem waarmee je je inventory, bestellingen, verschepen en klantendienst kan regelen. Leuk is dat de software er goed uitziet. Het is niet al te moeilijk om er een mooie, strakke winkel mee te maken. Jammer is wel dat het vrij traag in gebruik is.

3. Prijs: hoe betalen?
Je zou het bijna vergeten, maar je wil dus geld verdienen met je webshop. Nu, vreemd genoeg zit een betaalmodule niet altijd bij je e-commercesoftware ingebakken. Hier zijn de meest voorkomende manieren om online te betalen in ons land.

Paypal www.paypal.com
Paypal heeft het grote voordeel dat het je niks kost om een account te maken en een knop op je website te zetten. De dienst verdient zijn geld door bij elke overdracht een deel voor zich te houden, meestal zo’n drie procent. Nadeel: weinig Belgen gebruiken de dienst. 

Ogone www.ogone.be
Ogone stelt je klanten in staat om met hun gewone bankkaart of kredietkaart te betalen op jouw site. Handig, want iedereen heeft dat in huis. Nadeel: Ogone is allesbehalve gratis. Je betaalt abonnementskosten, zelfs als je helemaal geen geld verdient. Je betaalt zo’n driehonderd euro opstartkosten en een maandbedrag van zo’n 35 euro. Ogone rekent ook vijftig cent per transactie.

Ideal www.ideal.nl
Wil je in Nederland doorbreken, dan kan je ook iDeal eens bekijken. Deze dienst werkt met een hoop Nederlandse banken, zoals ING en Rabobank en biedt de klant de mogelijkheid om rechtstreeks van jouw site naar zijn eigen internetbankier te trekken, waar hij de betaling kan overmaken. De tarieven van iDeal verschillen per bank, maar meestal wordt een klein bedrag per transactie afgetrokken.

4. Promotie: klanten lokken
Hèhè, je winkel staat op poten. Je hebt prachtige producten, een leuke lay-out en een snelle kassa. Nu de klanten nog. Twee woorden: SEO en klantvriendelijkheid.

SEO
Oftewel search engine optimization. Dit komt erop neer dat je je site vindbaar maakt op zoekmachines, en dan vooral op Google, omdat iedereen nu eenmaal Google gebruikt om te vinden wat hij zoekt. De algoritmes van Google zelf zijn geheim en veranderen de hele tijd, dus kan je er moeilijk een handleiding voor schrijven.

Vaak komt het er wel op neer om tags te gebruiken en gespecialiseerde pagina’s per categorie te maken. Zo komt een pagina met vijftien voetbalschoenen bijvoorbeeld hoger in de zoekresultaten voor ‘voetbalschoen’ dan eentje met tien voetbalschoenen, een kookpot en een zelfgebreide trui.

Klantvriendelijkheid
Dit is waar jouw entrepreneurgeest bovenkomt. Het komt er uiteindelijk op neer om je klanten te behandelen zoals je zelf ook behandeld wil worden: beantwoord mails, zorg dat de server eventuele pieken aankan en hou je aan de afspraken. Beloof liever minder en geef meer.

Bijvoorbeeld: je beweert te kunnen leveren binnen de drie dagen? Dan is je klant echt blij als hij het twee dagen later krijgt, en behoorlijk pissig als het vijf dagen later in de bus valt.

Google Analyticshttps://www.google.com/analytics/settings/home
Deze (gratis) analysedienst is ondertussen zo populair dat hij al in veel e-commercesoftware ingebakken zit. Met Google Analytics hou je allerlei statistiekjes bij over je website. De boeiendste daarvan zijn voor jou waarschijnlijk op welke pagina’s de klant afhaakt en via welke sites/zoektermen ze op je site terechtkomen. 

Extra: doordacht inrichten
Een slimme winkelinrichting is belangrijk om je klanten te verleiden tot een aankoop. Of ben jij misschien al eens met lege handen de Ikea buitengeraakt? Surf naar een abominabel lelijke webshop – zo eentje die je kooplust meteen keldert wegens onvindbare producten, onmogelijke bestelprocedures, schreeuwerige pop-ups en veel te petieterige productfoto’s – en je weet meteen wat ik bedoel.

  • Maak je producten vlot vindbaar. Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar een klant die een specifiek product wil kopen, moet dat zonder te veel moeite vinden. Dat is niet altijd evident. Zorg om te beginnen voor een stevige zoekmachine. Heb je veel producten in de aanbieding, denk dan ook aan categorieën. Zo vinden mensen met een vagere wens nog hun producten.
  • Navigatie, navigatie, navigatie. Een zijpaneel met verschillende productcategorieën is al een goed idee, maar zorg dat je bezoekers ook daar zien waar ze zijn. Denk daarbij aan de navigatie in bijvoorbeeld Windows 7. Bovenaan zie je in welke map je zit, en je kan met een klik op de knop een map hoger in de hiërarchie. Is je bezoeker dus aan het kijken bij "Voetbalschoenen", dan zorg je dat hij met een klik op "Voetbal" een map hoger kan, en met nog een klik op "Sport" in de moedercategorie terechtkomt.
  • Het oog wil ook wat. Gebruik foto’s. Het doet er niet toe wat je verkoopt, mensen willen zien wat ze bestellen, en liefst zo groot mogelijk. Je wil dus mooie, duidelijke foto"s van je producten. Dat gezegd zijnde …
  • Denk aan laadtijden. Breedband is ondertussen wijdverspreid, maar dat betekent geenszins dat je elke pagina kan vullen met vijftien foto"s van zes megabyte per stuk. Wil je toch nog grote foto"s gebruiken, ga dan voor thumbnails waarop bezoekers kunnen doorklikken. Geen enkele klant heeft immers zin om een minuut te wachten tot een pagina laadt.
  • Sneller naar de kassa. Als een klant zijn product gekozen heeft, wil je dat hij snel langs de kassa passeert. Zorg dan ook hij of zij geen vijftien vensters moet doorzwoegen voordat de Visa-kaart kan worden bovengehaald. Vraag je ze iets te vaak of ze zeker zijn, en of ze geen extra producten willen, dan haken ze misschien af.
  • In de aanbieding. Een van de betere winkels die mij tot een aankoop weet te verleiden, is Steam. Dat heeft natuurlijk met mijn interesses te maken, maar de winkel heeft ook features die roteren. Zo wordt een aantal hippe producten, in dit geval games, aangeprezen. Heb je een leuk product, geef het dan de ruimte. 
 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS