Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Boek: Best Practices in Performance Management

Jose Delameilleure

 
Als niet duidelijk is hoe een organisatie haar succes realiseert, kan dat tot immobilisme leiden. Het komt er dus op aan de succesfactoren te identificeren. Dat is een van de bevindingen in Best Practices in Performance Management van Dries Van Nieuwenhuyse, een van de sprekers op het gratis seminarie over BI op 16 december. “De recente […]

Als niet duidelijk is hoe een organisatie haar succes realiseert, kan dat tot immobilisme leiden. Het komt er dus op aan de succesfactoren te identificeren.

Dat is een van de bevindingen in Best Practices in Performance Management van Dries Van Nieuwenhuyse, een van de sprekers op het gratis seminarie over BI op 16 december.

“De recente economische schokken hebben duidelijk als gevolg gehad dat de ondernemers die het aspect van strategische evaluatie en financiële analyse onderschatten het uitermate moeilijk hebben”, schrijft baron Paul Buysse in zijn voorwoord op het nieuwe boek.

Het boek dat Dries Van Nieuwenhuyse (general manager business intelligence bij USG People en programmaverantwoordelijke in corporate performance management bij EHSAL) samen met co-auteur Koen Knapen (principal consultant analytics bij SAS Institute) schreef, is het vervolg op ‘Performance Management – Van prestatiemeting naar prestatiemanagement door de toepassing van analytische intelligentie’ van twee jaar geleden.

Toen werkten Dries Van Nieuwenhuyse en Dave Vanhoudt samen voor het boek. Beide boeken werden uitgegeven door Lannoo Campus.

Was het vorige boek vooral een theoretische handleiding met een aantal voorbeelden, dan is Best Practices in Performance Management veeleer een boek dat de voorbeelden laat spreken. Alles samen laten Van Nieuwenhuyse en Knapen vijftien organisaties aan het woord. Sommige cases zijn door de performance-management- of dataminingspecialist zelf geschreven, in een aantal gevallen mocht Van Nieuwenhuyse zelf de pen vasthouden.

Bedrijfsfilosofie
De cases komen zowel uit het bedrijfsleven (BMW, KBC, USG People, Belgacom, DHL) als uit de overheidssector (Provincie Antwerpen, FOD Economie). Ze behandelen diverse aspecten van performancemanagement. De verhalen worden niet zomaar bij elkaar gegooid, ze tonen duidelijk aan welke verschillende insteek een bedrijf of organisatie kan hebben om aan performance-management te doen.

Performance-management is geen doel op zich, geen project op zich, maar wel een managementfilosofie. Zo getuigt CFO Wim Biesemans van de Colruyt Group dat performance-management bij zijn bedrijf kadert binnen een ‘visbokaal’-aanpak: de transparantie en inzichtelijkheid in cijfers is zo groot dat zelfs jobstudenten tijdens de dagelijkse ochtendbriefing zicht krijgen op de performance van ‘hun’ winkel, ‘hun’ rayon, ‘hun’ eigen werkpost.

“De eigen bijdrage wordt daarbij duidelijk gemaakt, wat het gevoel van betrokkenheid en eigenwaarde verhoogt.” Het inzicht in de cijfers stimuleert bij iedere werknemer het ondernemerschap.

Met het boek willen Van Nieuwenhuyse en Knapen duidelijk maken wat bedrijven succesvol maakt.

“Als niet duidelijk is hoe het succes van een organisatie echt is gerealiseerd, kan dat tot immobilisme leiden. Die factoren identificeren die daadwerkelijk het verschil maken, kan een kettingreactie op gang brengen.”

Volgens de auteurs gaan succesvolle organisaties niet gradueel vooruit, ze zijn in staat grote sprongen te maken. “Dit vermogen om aanzienlijke verbeteringen te maken, onderscheidt de betere organisaties van degene die slechts graduele vooruitgang boeken.” De casestudies in het boek tonen aan dat met name analytische intelligentie een belangrijke rol kan spelen.

Na alle cases trekken de auteurs een aantal lessen en sommen ze ook een aantal belangrijke spelers in performance-management op. Voor wie na het lezen van het boek nog niet verzadigd is van performance-management, is er ook nog eens een uitgebreide literatuurlijst.

Wie professioneel met performance-management bezig is, kan niet om dit boek heen om te leren uit de voorbeelden en de modellen die Van Nieuwenhuyse en Knapen presenteren. Wie nog niet met performance-management aan de slag gegaan is, kan er maar beter aan beginnen. Dan vormt dit boek een mooi startpunt.

Best Practices in Performance Management – Werkt het dan toch?
Dries Van Nieuwenhuyse en Koen Knapen, Lannoo Campus, ISBN 978 90 209 9130 7, prijs: 39,95 euro

Op het Business meets IT-seminar over Business Intelligence dat Minoc Business Press op 16 december verzorgt, komt Dries Van Nieuwenhuyse toelichting geven bij zijn boek. Bovendien worden op het seminar een aantal cases gepresenteerd die in het boek beschreven worden. 

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS