Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Hoe Microsoft en Walmart het tegen het almachtige Amazon opnemen

Valérie Deridder

 
Amazon is big. De laatste kwartaalcijfers logen daar ook niet om: in haar tweede kwartaal rijfde de technologiereus 2,1 miljard euro binnen. Microsoft en Walmart willen nu een tegenwicht bieden aan al dat commercieel geweld en slaan daarom de handen in elkaar.

 

Microsoft en Walmart richten zich met hun pact tegen rivaal Amazon zowel op het technologie- als het kleinhandelsegment. Walmart zal daarbij gedurende vijf jaar gebruik maken van de clouddiensten Azure en Office 365 van Microsoft.

 

De twee beursgiganten kijken uit naar een vijfjarige samenwerking voor de opstart van nieuwe projecten omtrent machine learning, artificial intelligence en dataplatformen. 

 

Aartsrivalen  

 

Walmart is de grootste uitdager van Amazon in kleinhandel en Microsoft is Amazons aartsrivaal op cloudgebied. Dat de twee beursgiganten een partnership afsluiten om het op te nemen tegen Jeff Bezos, de rijkste man ooit in de geschiedenis, lijkt een erg logische stap.  

 

Het strategische verbond tussen de twee bedrijven zal hen in ieder geval geen windeieren leggen. Tegelijkertijd komt het ook weken nadat Microsoft liet weten te werken aan technologie voor kassierloze winkels.  

 

Ook Amazon kwam eerder al met een dergelijk idee op de proppen. Via die Amazontechnologie kunnen consumenten winkelen en gewoon de winkel buitenlopen zonder nog minutenlang de rijen aan de kassa te moeten trotseren. Van zodra de klant de winkel verlaat, ontvangt die ook meteen een digitale kassabon en wordt het geld automatisch aangerekend op de kredietkaart van de consument. 

 

Microsoft was eerder al met Walmart in gesprekken verwikkeld om samen een eigen alternatief voor die  kassierloze technologie op punt te stellen. Het wordt verwacht dat de samenwerking op dat gebied nu ook zal intensiveren, hoewel noch Microsoft, noch Walmart het er in detail over hebben gehad tijdens de aankondiging van hun samenwerking in juli dit jaar. 

 

Logische kruisbestuiving 

 

Dat de twee elkaar gevonden hebben is een vanzelfsprekende keuze:  Walmart zet zwaar in op e-commmerce om zo een gedegen concurrent te kunnen vormen voor Amazon terwijl Microsoft werkt aan een alternatief voor Amazon Go, Amazon’s hoogtechnologische geautomatiseerde winkel.  

 

The bigger picture  

 

De samenwerking is voor Microsoft misschien wel veel meer dan een strategie om Amazon een hak te zetten. Microsoft ziet het namelijk al langer groots op AI-vlak. Met de data die Walmart zou kunnen verschaffen, zouden die aspiraties wel eens snel gerealiseerd kunnen worden.  

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS

Sophos Security Day België 2019

17 Oktober   |