Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Iedere gebruiker een interface!

Kris Vanstappen

 
Als je niet voortdurend kan ‘connecten’, ben je niet hip. Of is het toch niet zo zwart-wit?

Vandaag de dag lijkt het een trend te zijn waar je niet omheen kunt: als je erbij wilt horen, moet je 24/24 en 7/7 met alles en iedereen verbonden zijn. Ik ga een koffietje drinken? Even snel mijn smartphone nemen en dat delen via Foursquare of Facebook. En natuurlijk een foto maken voor op Instagram. Of wat dacht je van de Nike+ Running app? Als je gaat joggen, kun je aan je vrienden op Facebook laten weten hoe snel en hoe lang je gejogd hebt. Als je niet voortdurend kan ‘connecten’, ben je niet hip. Of is het toch niet zo zwart-wit?

Tegenwoordig heeft ook bijna elke website een like, tweet, pin of andere share-knop. Alles delen, mobiel of thuis, wordt meer en meer de norm. Maar het zijn niet alleen websites en mobiele apps die hyperconnecteer-baar zijn.

Er bestaan ook een heleboel gadgets die je voor allerlei doeleinden met het internet kunt verbinden. Zo bestaan er toestellen waarmee je van op afstand via je smartphone je voordeur open en dicht kunt doen,  sensoren die je een sms sturen als het drinkbakje van de hond leeg is, webcams die een foto nemen en naar je doorsturen als ze beweging in huis detecteren terwijl je weg bent, en ga zo maar door.

Niet iedereen is echter zo blij met deze tendens. Een aantal mensen wil liever niet dat al hun persoonlijke informatie ergens online bewaard wordt voor de eeuwigheid. Apps of gadgets die je enkel in combinatie met een internetconnectie kunt gebruiken, hebben bij deze groep gebruikers het averechtse effect: ze zullen ze mijden als de pest.

Aan de ene kant heb je dus gebruikers die niets liever doen dan hun hele leven in de cloud te gooien; aan de andere kant heb je gebruikers die meer op hun privacy gesteld zijn.

Bij het ontwikkelen van een nieuw product of software doe je er dus goed aan om beide gebruikersgroepen in het achterhoofd te houden. Kwestie van niet meteen een groot deel van je doelpubliek te verliezen omwille van een manke user experience. Iedere gebruiker wil iets anders… Usability helpt om rekening te houden met zo veel mogelijk van die wensen, zonder de gebruikservaring in het gedrang te brengen. Deel die informatie maar via uw hypergeconnecteerde omgeving!

PS  Deze blog werd geschreven vooraleer project Prism voorpaginanieuws werd in alle kranten.


Het topic cloud wordt mede mogelijk gemaakt door Combell logo

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS