Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 
FTC

Hoe de GDPR Facebook de das omdeed

Valérie Deridder

 
Begin juli haalde Zuckerberg de top drie ‘s werelds grootste miljardairs. Hij wist daarmee Warren Buffet, de CEO van Berkshire Hathaway voorbij te steken en haalde met zijn ereplaats de toorn van de wereldwijde internetgemeenschap op de hals. Want hoe was het mogelijk dat de man die eerder nog de privacy van miljoenen Facebookgebruikers aan zijn laars lapte, er toch nog in slaagde om zoveel persoonlijke winst op te strijken?

 

Van korte duur

 

De zege mocht niet lang duren, want al snel raakte bekend dat de kwartaalcijfers van Facebook zwaar tegenvielen en Zuckerberg daarmee lieten terugvallen naar een “schamele” zesde plaats op de ranking van rijkste personen ter wereld. Velen wezen de GDPR aan als grote schuldige van Facebooks desastreuze beursgang.

 

Hoewel Zuckerberg bij hoog en laag beweert dat gebruikers wel degelijk de controle hebben over hoe hun data worden gebruikt, rijst nu de vraag hoe het dan mogelijk is dat het sociale medium zoveel verlies heeft geleden na de invoer van de GDPR.

 

Zusterapps

 

Na de bekendmaking van de tegenvallende kwartaalresultaten, probeerde Zuckerberg nog recht te praten wat krom is: “2,5 miljard personen gebruiken dagelijks een van de apps van Facebook.” Daarmee doelde Zuckerberg op zijn voornaamste sociale medium Facebook, en het daarbij horende Messenger, maar ook op WhatsApp en Instagram. Momenteel doen die laatste twee het nog goed, maar het valt af te wachten hoe het grote publiek erop zal reageren indien Facebook ook in die apps steeds meer reclame zal integreren.

 

Zal Instagram en WhatsApp dan ook hetzelfde lot beschoren zijn? Ondertussen raakte al bekend dat ook Instagram een shoppingtabblad zal uitrollen in de komende weken, en heerste er recent ophef over mogelijke advertenties in je WhatsApp-gesprekken. Dat voorspelt al niet veel goeds.

 

Facebook zelf groeit echter niet meer aan. De aantrekkingskracht van weleer is gestopt en heeft plaats geruimd voor een schandvlek van controverse omtrent fake news, privacy en Zuckerbergs optreden voor de Amerikaanse Senaat en de Europese Commissie. Eind mei leek de GDPR de genadeslag uit te delen.

 

Geschiedenis

 

Analisten hadden ons al eerder voorspeld dat Facebook sterke verliezen zou lijden aan de hand van de GDPR. Voor de GDPR begaf Facebook zich namelijk nog regelmatig op juridisch grijs gebied met het verzamelen van gegevens over zijn gebruikers. Sinds 25 mei is daar definitief verandering in gekomen, en mag Facebook niet meer zomaar de gegevens van haar gebruikers aanwenden voor targeted advertising. Aangezien Facebook momenteel al zijn inkomsten uit reclame haalt, zorgde dat voor een serieuze hap uit de inkomsten van de sociale mediagigant.

 

Hoewel Facebook na zijn eerste kwartaal investeerders en pers er nog van wilde overtuigen dat de GDPR geen invloed zou hebben op de inkomsten van reclame, liet de sociale mediagigant zijn investeerders al in het midden van het tweede kwartaal weten dat er een sterke daling in reclame-inkomsten zat aan te komen.

 

Het nieuws leidde samen met extra kosten voor databeveiliging en de nasleep van Cambridge Analytica tot een daling van 20 procent in de aandelen van Facebook, wat meteen ook 100 miljard aan marktkapitaal wegveegde. Facebook haalde zo de geschiedenis als bedrijf met het grootste beursgenoteerde verlies op een dag ooit. Het mag dus duidelijk zijn dat Zuckerberg niet alleen de geschiedenis haalde als derde rijkste persoon ter wereld.

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS