Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Digitale transformatie: kiezen tussen een analoge cocon of digitale vlinder

Valérie Deridder

 
Digital business is een buzzword dat vandaag de dag hand in hand lijkt te gaan met het digitale tijdperk, en terecht. Zo kopte McKinsey anderhalf jaar geleden al dat digital businesses 5 keer meer economische groei genereren dan hun concurrenten. Desondanks is volgens een recent onderzoek van The International Data Group nog maar 7% van alle bedrijven een volledig operatieve digital business. Vanwaar die schoorvoetendheid?

 

Digital business is een buzzword dat vandaag de dag hand in hand lijkt te gaan met het digitale tijdperk, en terecht. Zo kopte McKinsey anderhalf jaar geleden al dat digital businesses 5 keer meer economische groei genereren dan hun concurrenten. Desondanks is volgens een recent onderzoek van The International Data Group nog maar 7% van alle bedrijven een volledig operatieve digital business. Vanwaar die schoorvoetendheid?

 

De voordelen van een digital business zijn nochtans legio. Zo laat het toe dat de workflow van een organisatie gestroomlijnder verloopt door gebruik te maken van bijvoorbeeld cloud services en focused inboxes. De helft van de respondenten van de IDG-studie gaf trouwens – geheel in die lijn – aan dat digital business voor hen in de eerste plaats betekent dat de productiviteit van de werknemers wordt verhoogd door middel van een efficiëntere gegevenstoegang.

 

Een ander voordeel van een digital business is dat de data die een onderneming online over consumenten kan vergaren een ware schat aan informatie biedt, en zo ook zorgt voor een gerichtere marketingstrategie. Het belangrijkste voordeel is volgens Microsoft Business echter dat een digital business veel competitiever is ten opzichte van bedrijven die geen digitale strategiën toepassen. Het lijkt daarom ook maar logisch dat bedrijven en organisaties zich razendsnel omvormen tot digital businesses om zo competitief te blijven, maar in praktijk blijkt die omschakeling vaak moeilijker dan gedacht.

 

Uit datzelfde onderzoek van the International Data Group is namelijk ook gebleken dat bijna de helft van IT-businesses (45%) nog steeds in hun kinderschoenen staan wat betreft een digital-first strategie. Volgens de respondenten is dat te wijten aan een aantal obstakels zoals: het gebrek aan personeel met de vaardigheden om digital-first strategiën te implementeren (36%), verouderde systemen (34%) en een ongunstige bedrijfscultuur (33%). Volgens een recent artikel van IT pro heeft dat laatste voornamelijk te maken met een kloof tussen het hoger management en de werknemer. Een meer open bedrijfscultuur, waarin werknemers voldoende gemotiveerd en empowered worden, vormt daarbij een belangrijke stap in het proces naar digitalisering. Een gerichtere samenwerking met human resources zou daarbij al veel hulp kunnen bieden.

 

Bovendien zien bedrijven en organisaties zichzelf vaak verdrinken in het duizelingwekkende technologieaanbod; alle opties moeten namelijk eerst grondig geanalyseerd en overwogen worden om zo de optie te selecteren die het best past in de marketingstrategie van het bedrijf.

Onvoldoende budget (39%) blijft echter het vaakst aangevoerd worden als reden voor een stroeve overgang naar digitalisering. Technologiegigant Microsoft heeft daar echter bedenkingen bij en is van mening dat bedrijven zich vaak te zeer op stang laten jagen door de hogere productiekosten van een digitale transformatie en daarbij enkel de inkomsten op korte termijn voor ogen houden. Kortzichtig, aldus Microsoft, want een digital-first strategie is namelijk de sleutel tot succes voor bedrijven.

 

De vraag is dus niet of bedrijven al dan niet moeten digitaliseren; het komt er enkel op neer dat ze dat zo snel en efficiënt mogelijk doen, zonder de reeds bestaande workflow in de war te sturen. Hoog tijd dus dat die bedrijven hun vleugels uitslaan, want the sky is nu eenmaal the limit in het digitale tijdperk.

 

Het volledige onderzoek is hier te downloaden.

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS

Digitale transformatie: kiezen tussen een analoge cocon of digitale vlinder

15 Mei   |