Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 
GDPR

GDPR: bedreiging of opportuniteit voor Belgische bedrijven?

Dries Cludts

 
Op 25 mei 2018 is het zover, dan treedt de General Data Protection Regulation in werking. Wat betekent deze nieuwe privacywetgeving voor bedrijven?

 

Smart Business ging poolshoogte nemen bij de security-experts op Infosecurity. Hoe kijken zij aan tegen de aankomende General Data Protection Regulation (GDPR) die 25 mei 2018 in heel Europa van kracht gaat? Bekijk de reportage in de video hieronder.

 

 

Nog niet alle organisaties beseffen welke potentiële impact de GDPR kan hebben op hun bedrijfsvoering. Onderzoek van Kaspersky Lab van eind vorig jaar toont aan dat heel wat Belgische bedrijven toen nog onvoldoende voorbereid waren op de komst van de GDPR of zelfs niet wisten wat de verordening precies inhoudt. Amper een derde van de Belgische IT-professionals wist wat de GDPR juist is. Daarmee was ons land de rode lantaarn in de studie, die ruim 2.000 beleidsmakers ondervroeg bij bedrijven met meer dan vijftig werknemers in elf Europese landen.

Gelukkig is er nog tijd om je als bedrijf voor te bereiden. De kans dat de privacycommissie op 25 mei ‘s morgens aan je deur komt aankloppen, is immers klein.

 

“Bedrijven hoeven zich geen zorgen te maken zolang ze aandacht hebben voor de vier pijlers van de nieuwe privacywetgeving”, benadrukt Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open VLD). “Ik soms ze nog eens alle vier op. Eén: hou je gegevensverwerkingsproces kritisch tegen het licht. Twee: leg een register aan van de gegevens die je verwerkt. Drie: meld datalekken aan de Gegevensbeschermingsautoriteit. Vier: stel een data protection officer aan als je een grote gegevensverwerker bent. De nieuwe gegevensbeschermingsautoriteit zal klaar staan om bedrijven hierin van A tot Z te begeleiden.” De Privacycommissie biedt ook een checklist met 13 stappen naar GDPR-compliancy aan.

 

Op woensdag 25 april organiseert Smart Business de tweede editie van de Digital Transformation Day. Omdat geen enkele digitale transformatie succesvol kan zijn zonder de GDPR in het achterhoofd te houden, zullen we ook tijdens deze dag bijzondere aandacht besteden aan de nieuwe Europese privacywetgeving. Schrijf je nu gratis in om erbij te zijn.

 

De GDPR-wetgeving uitgelegd in vijf vragen

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS