Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Is er nog plaats voor de klassieke desktop?

Dorien Vervoort

 
Bedrijven en consumenten kunnen uit steeds meer types computertoestellen kiezen. Is er in dit ruime aanbod nog plaats voor de klassieke desktop?

 

De computermarkt evolueert aan een razendsnel tempo. Nog niet zolang geleden beschikten slechts enkele (rijke) enthousiastelingen over een computer en moest je de nodige commando’s kennen om zo’n toestel aan te sturen. Nu heeft zowat iedereen een computer in huis, maar bestaat er al een populairder toestel om op het internet te gaan: de smartphone. In dit klimaat doen computerfabrikanten hun best om toch nog overeind te blijven. Smartbusiness sprak met Andreas Mayer, de general manager Benelux van Lenovo, om te achterhalen hoe computerbedrijven zich aanpassen aan een nieuw tijdperk.

 

Game of scale

Mayer werkt ondertussen vijf jaar als general manager voor Lenovo en ziet enkele belangrijke trends in het segment. Zo spreekt hij over een ‘game of scale’. “Bedrijven kopen andere bedrijven op, waardoor het speelveld kleiner wordt. Hierdoor zullen er in de computerwereld slechts enkele, grote spelers overblijven. Het wordt steeds belangrijker om efficiënt te werk te gaan.”

 

Ook aan de productkant veranderen er continu dingen. Vroeger kon je als klant uit 1 of 2 types apparaten kiezen. Nu zijn er steeds meer verschillende types toestellen, aangepast aan de noden van verschillende eindgebruikers. “Lenovo legt veel focus op het differentiëren van zijn aanbod. Zo brengen we nieuwe types toestellen uit, zoals de Yoga. Dat toestel is een notebook met een scherm dat je volledig kan omklappen, zodat je het eveneens als een tablet kan gebruiken,” legt Mayer uit.

 

Feedback

Om relevant te blijven in de computermarkt zoekt Lenovo continu naar belangrijke functies die klanten momenteel missen. Het bedrijf vraagt zowel aan consumenten als zakelijke gebruikers continu feedback en past zijn aanbod hier op aan. De Yoga-notebooks die de firma al enige tijd uitbrengt, zijn hier een mooi voorbeeld van. Het toestel is immers ideaal voor iedereen die de kracht van een computer wil hebben, maar toch erg flexibel wil zijn. Ondertussen hebben andere fabrikanten eveneens laptops uitgebracht met een scherm dat je volledig kan omklappen.

 

“De Yoga hebben we ontworpen na het horen van feedback van onze klanten. We onderzoeken continu wat zij nodig hebben en houden rekening met hun feedback. Merken we dat er pijnpunten zijn, dan doen we daar iets aan. Zo hebben we bijvoorbeeld mods gemaakt voor smartphones, waardoor klanten hun toestellen kunnen aanpassen aan wat zij belangrijk vinden. Met behulp van dergelijke aanpassingen, zorgen we ervoor dat we ons differentiëren,” vertelt Mayer.

 

Choose your own device

Zakelijke klanten willen eveneens een toestel dat aan hun noden is aangepast. Een salesmedewerker gebruikt zijn computer immers helemaal op een andere manier dan een technieker. In het eerste geval zal een lichte laptop handiger zijn, terwijl een technieker nood heeft aan een robuust toestel. De CIO van een bedrijf komt er daardoor niet langer mee weg om zijn werknemers uit slechts een tweetal toestellen te laten kiezen. ‘Choose your own device’ is een belangrijke trend in de bedrijfswereld, waarbij medewerkers uit een gamma van toestellen kunnen kiezen.

Deze trend is een goede oplossing voor ‘bring your own device’, een trend waarbij medewerkers hun eigen toestellen mee naar kantoor brengen. “Bring your own device is te extreem en maakt het moeilijk voor IT-medewerkers om de security van het bedrijf te garanderen,” weet Mayer. “Op dat vlak is choose your own device is een goed compromis. Medewerkers kunnen nog steeds hun toestel kiezen, maar de variëteit van apparaten blijft beperkt.”

Desktop

De grote verscheidenheid aan toestellen maakt het niet alleen voor IT-afdelingen moeilijk; ook voor computerbedrijven brengt deze trend een hoop uitdagingen met zich mee. Waar vroeger de klassieke desktop hoogtijdagen vierde, is nu de smartphone een stuk populairder. Toch meent Mayer dat er nog steeds een plaats is voor de desktop.

 

“Alle mensen hebben verschillende noden. Met alleen een smartphone kan je niet alles doen; voor sommige taken heb je een desktop nodig. Wel gaan we meer designgericht te werk. Sommige mensen willen niet dat hun desktop zichtbaar is, anderen willen een mooi scherm dat onderdeel kan uitmaken van hun inrichting,” aldus Mayer.

 

Doordat er meer types toestellen op de markt zijn, is het marktaandeel van desktops de voorbije jaren wel gedaald, al lijkt de markt zich te stabiliseren. “De markt krimpt in, maar niet zo hard als we verwachtten. Zowel consumenten als zakelijke klanten blijven high-end toestellen kopen. Hierdoor verdienen we meer geld aan de verkoop van computers; ook al blijft het volume dat we verkopen gelijk,” besluit Mayer.

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS