Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

De Hololens in België: wat kan je ermee?

Michaël Aussems

 
Vorige maand kondigde Microsoft de beschikbaarheid van zijn AR-bril Hololens in België aan. Is het de moeite om meer dan 3.000 euro neer te tellen voor het ding?

 

De Hololens van Microsoft is een augmented realtity (AR)-bril die werkt zonder extra computer. Wie de bril opzet, kan digitale hologrammen in de echte wereld zien. Het toestel is uitgerust met de nodige sensoren zodat je met enkele vingerbewegingen een 3D-weergave van bijvoorbeeld een kat op een tafel kan plaatsen. Vervolgens kan je rond de kat wandelen om ze vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Zijn er kat-aficionado’s met een extra Hololens in de kamer aanwezig, dan kunnen zij datzelfde hologram bekijken en eventueel manipuleren. Microsoft kondigde de Hololens in 2015 aan en ziet het toestel, dat momenteel als ontwikkelaarseditie wordt aangeprezen, als een katalysator voor de explosie van AR en virtual reality (VR).

 

 

Goedkoop is de hightech bril niet: je betaalt bij ons 3.299 euro voor het kleinood al maakt Microsoft zich sterk dat dat gezien de capaciteiten van de Hololens een scherpe prijs is. Het blijft evenwel een investering. Is het de moeite om de bril nu al te kopen en te integreren in je bedrijf, of kijk je de kat beter nog even uit de boom?

 

Ontwikkelaarskit

Het is eerst en vooral belangrijk om je te realisteren dat de Hololens in zijn huidige vorm geen finaal product is. De bril werkt al uitstekend, maar de ‘field of view’ is beperkt. Dat wil zeggen dat je recht voor je moet kijken om de hologram-actie te zien. Aan de periferie van je zicht is het hologram niet zichtbaar. Kijk je vanop afstand naar het kat-hologram, dan is het diertje helemaal zichtbaar. Is de kat erg groot of kom je erg dichtbij, dan zal ze niet je volledige gezichtsveld innemen. Het lijkt dan eerder alsof je door een venstertje naar de alternatieve realiteit kijkt. In toekomstige versies van de Hololens zal die field of view naar alle waarschijnlijkheid uitbreiden. De ervaring is dus minder immersief dan demo’s doen uitschijnen. Koop je nu een Hololens, dan is dat voor een belangrijk stuk omdat je al toepassingen klaar wil hebben wanneer de technologie helemaal volwassen is.

 

De Hololens is een erg geavanceerd product, maar er is nog veel ruimte voor verbetering (beeld: Microsoft)

 

Sta er vervolgens goed bij stil dat de Hololens geen VR-bril is. Je ontsnapt er niet mee naar een andere wereld zoals bij de HTC Vive of de Oculus Rift. Het doel van de bril is om hologrammen weer te geven in de echte wereld waar je eventueel samen aan kan sleutelen. Dat doe je door verschillende best intuïtieve gebaren. Naar onze beperkte ervaring is de leercurve om met de Hololens te navigeren niet zo groot.

 

Microsoft vervaagt het onderscheid tussen AR en VR door de verzamelterm ‘mixed reality’ te hanteren. Vanuit het standpunt van de fabrikant is dat logisch: Windows 10 krijgt zo ondersteuning voor mixed reality waarmee Microsoft de Hololens, de Oculus Rift en alles daar tussen bedoelt. Is VR meer je ding dan AR, dan zijn er vandaag verschillende kwalitatieve producten beschikbaar van andere fabrikanten.

 

3D-ontwerpen

De Hololens belooft in eerste instantie het meeste potentieel te hebben in de sector van 3D-design. Denk daarbij zowel aan ingenieursbureaus die ingewikkelde machinerie ontwikkelen als aan architectenbureaus. Het vergt niet al te veel verbeelding om het nut van de bril hier te zien. Denk aan architecten die samen met de opdrachtgever met de bril op het hoofd naar een 3D-model van het voorgestelde bouwontwerp kijken. Iedereen ziet hetzelfde model en kan er zelfs kleine veranderingen in aanbrengen. Zo is het eenvoudiger dan ooit om te ontdekken waar de andere partij graag naartoe wil.

 

Samen aan een zichtbaar bouwontwerp werken, maakt het geheel tastbaarder voor alle partijen.

 

Hetzelfde geldt voor ontwerpers van industriële toepassingen. Ze kunnen de tijd nemen om letterlijk samen te zitten rond een virtueel model van hun werk, lang voor dat de prototypefase heeft bereikt. Voor dergelijke use cases kan je als bedrijf zelf aan de slag gaan, al is de kans groter dat je met een partner met de nodige knowhow in zee gaat. Verschillende softwareontwikkelaars bieden echter al kant en klare oplossingen aan. De SketchUp Viewer voor de Hololens is misschien wel het meest tastbare voorbeeld.

 

De Hololens laat ingenieurs toe om complexe modellen levensecht te bekijken en te bewerken.

 

Visueel leren

Educatie en training is een andere belangrijke toepassing van AR. Studenten hebben in dat geval de bril op. Ze kunnen ingewikkelde machines voor zich zien en zich er vertrouwd mee maken voor ze in het echt aan de slag moeten. Hetzelfde geldt voor andere beroepen. Denk maar aan de medische sector, waarbij je een virtuele mens kan ‘opereren’ ter anticipatie van je eerste werk op een echt lichaam. Belangrijk is dat je de Hololens hier inzet om handelingen in een echte omgeving te simuleren. Als puur educatieve tool ter ondersteuning van lessen is VR de betere oplossing. Zo genoten we al van een demo met de HTC Vive waarin we het menselijk lichaam binnenwandelde om levensgroot voor ons te zien hoe een stent precies werkt. Dergelijke visualisaties helpen om abstracte materie plots erg tastbaar te maken, maar halen weinig meerwaarde uit het ‘augmented’ aspect.

 

Lange afstandshulp

Wie personeel heeft dat op afstand soms complexe taken moet uitvoeren, kan de aanschaf van een Hololens ook overwegen. Project Sidekick is daar een extreem voorbeeld van. Het project is een samenwerking tussen NASA en Microsoft, waarbij astronauten in het ISS met een Hololens op het hoofd bijgestaan worden in onderhoudstaken door Mission Control op de grond. Experts op de aarde kunnen zo meekijken door de ogen van een astronaut. Die ziet in realtime annotaties in zijn gezichtsveld verschijnen, zodat hij duidelijk weet wat hij moet doen. Sidekick moet astronauten helpen om met minder training minder courante taken tot een goed einde te brengen.

 

Je hoeft echter geen astronaut te zijn om het nut van het concept in te zien. Denk aan een bedrijf met verschillende technici op de baan voor bijvoorbeeld het onderhoud van complexe infrastructuur. Komen ze een zeldzaam probleem tegen, dan kan een enkele expert hen vanop afstand door een reparatie leiden zonder dat hij of zij ter plaatse hoeft te komen.

 

Gimmicks

Er bestaan nog tal van andere toepassingen, maar veel daarvan lijken sterk op gimmicks. Zo was Volvo een vroege ontwikkelingspartner met een toepassing waarbij potentiële klanten het hologram van een virtuele wagen konden configureren. Ook hier lijkt de HTC Vive vandaag de betere optie, aangezien die zich over je gehele gezichtsveld ontfermt, en je ook de nodige bewegingsvrijheid biedt.

 

Volvo startte snel met een project waarbij klanten hun eigen wagen virtueel konden configureren.

 

Momenteel zit de Hololens in een fase waarbij toepassingen nog bedacht moeten worden. Dat gebeurt voor bedrijven die een idee hebben dat hen nuttig lijkt, doorgaans in samenwerking met een extern bureau met de nodige ervaring in ontwikkeling voor VR/AR. Heb jij zo’n idee samen met de middelen om een nieuwe use case uit te werken, dan is nu een goed moment. Spreekt één van de bestaande toepassingen je aan, dan is er evenmin weinig reden om te wachten met het opzetten van een pilootproject. Denk echter niet dat de nabije toekomst vol zal lopen met Hololens-dragers. De AR-set is slechts één van vele stukken hardware waarmee je virtuele zaken kan visualiseren, en voor heel wat scenario’s is het helemaal niet de beste keuze.

 

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS