Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Hoe Sage ‘legacy’ omarmt om succesvol te transformeren

Michaël Aussems

 
Boekhoudexpert Sage is bezig aan een grote transformatie. Het kan zijn klanten immers alleen helpen om de toekomst te omarmen als het er zelf klaar voor is.

 

KMO’s en ook grote bedrijven vertrouwen op partners om hun bedrijf klaar te stomen voor de vierde industriële revolutie. Wat als één van je favoriete partners echter zelf nog met een verouderde mindset rondloopt? Sage zag de bui tijdig hangen en stak zelf van wal met een interne transformatie, omdat het boekhoudbedrijf enkel zo tegemoet kan komen aan zijn steeds veeleisendere klanten. We praten met Alex Dossche, managing director van de multinational in ons land, om de uitdagingen die digitale transformatie met zich meebrengt eens van een andere kant te bekijken.

 

“Vandaag kan je je als bedrijf niet meer permitteren om na te denken over ontwikkelingen op een schaal van vijf of tien jaar”, weet Dossche. “Je wordt verwacht om nieuwe technologie te implementeren in een kwestie van maanden.” Daar knelde het schoentje bij Sage. De van oorsprong Britse multinational kent een traditioneel gedecentraliseerd zakenmodel waarbij regionale kantoren instaan voor de ontwikkeling van software die gericht is op de markt waarin ze actief zijn. In theorie is zo’n gespecialiseerde aanpak niet slecht, in de praktijk heeft die ervoor gezorgd dat Sage maar liefst 324 verschillende producten in de markt had. Hoe kan je klanten ondersteunen in hun digitale transformatietraject, als je zelf te log bent om snel mee te veranderen?

 

Concrete vragen

“Na lang praten over digitale transformatie zagen we plots erg concrete vragen van onze klanten”, herinnert Dossche zich. De klanten zijn in dit geval boekhoudkantoren. 260.000 KMO’s of ongeveer een kwart van de Belgische kleine en middelgrote ondernemingen hebben een boekhouddossier dat beheerd wordt door een kantoor met Sage-software. Die kantoren zien hun rol snel veranderen van administratieve ondersteuning naar raadgever. Wie bij een boekhoudkantoor komt aankloppen, verwacht dezer dagen inzichten, oftewel via zijn boekhouder, oftewel via steeds gebruiksvriendelijkere portaalsites met interactieve grafiekjes over de kostenspreiding, de winstprognoses en meer.

 

Sage wil KMO’s een gebruiksvriendelijk portaal bieden waarop ze hun financieën kunnen raadplegen, terwijl het ook de grieven van de boekhouders hoort die heel tevreden zijn over hun huidige software. Dit is de KMO-frontend voor Sage Cloud Demat.

 

Dossche: “Om tegemoet te komen aan de vraag van onze klanten, moest Sage veranderen.” Het bedrijf lanceerde drie nieuwe producten: Sage One, Sage Live (dat op het Salesforceplatform draait) en Sage X3. De drie pakketten, met ieder hun eigen focus, moeten op termijn de 324 andere stukken software vervangen. Sage wil met het nieuwe aanbod de kracht van de cloud omarmen, maar verliest zijn core business niet uit het oog.

 

Vergrijzing en transformatie

“We maken boekhoudsoftware”, verduidelijkt Dossche, “en accountancy is een vergrijzend beroep.” Dat betekent dat het gros van de mensen die met Sage-software werken al heel wat ervaring heeft. “Onze klanten werken met Sage BOB 50C, en ze zweren bij dat programma”, weet de directeur. De oude rotten kunnen blind met het pakket werken, en hebben geen boodschap aan een intuïtieve visuele interface via de cloud. “Velen kijken zelfs niet naar hun scherm; snelheid is voor hen het belangrijkste.”

 

 

Met dat in het achterhoofd kan Sage dus niet zomaar zijn legacy-software naar buiten zetten, en één van de drie nieuwe pakketten pushen. Het bedrijf staat in een interessante spreidstand, waarbij de KMO die de boekhouding uitbesteedt intuïtie, flexibiliteit en inzicht vooropstelt, terwijl de accountancybureau’s snelheid en efficiëntie in hun job als prioriteit aanstippen.

 

“We willen een overstap naar een nieuw cloudproduct nooit forceren”, benadrukt Dossche. Daarom rolde Sage C-varianten uit van bestaande pakketten. Die zijn voorzien van cloudconnectiviteit, maar bieden verder exact dezelfde functionaliteit als het vertrouwde boekhoudpakket.

 

Spreidstand

Sage heeft een moeilijke transformatiemissie voor de boeg. Intern moet het van 324 producten evolueren naar drie en extern willen boekhoudkantoren blijven werken met wat ze kennen, terwijl de klanten van die kantoren boekhouding zelf als een detail zien: zij willen moderne inzichten krijgen in hun financiële data, gebaseerd op AI en BI, liefst via een gebruiksvriendelijk dashboard.

 

In België en Luxemburg heet de oplossing voor dat vraagstuk Sage Cloud Demat. Dossche “Demat is een platform dat invoer, analyse, verwerking en rapportering aan elkaar koppelt.” Het platform automatiseert een groot deel van het boekhoudproces, zonder dat de accountant daar zijn geliefde software voor moet opgeven. “Het mooie aan het platform is dat je er verschillende stukken software in kan stoppen.”.

 

Emasphere is één van de partners van Sage op het Cloud Demat-platform. De tool maakt gebruik van de data binnen Demat om op basisch van machine learning en AI financiële voorspellingen te maken.

 

Dossche haalt als voorbeeld een systeem met het BOB 50-boekhoudpakket aan. “De KMO stuurt zijn facturen en rekeningen naar de boekhouder op verschillende manieren. Het cloudplatform is compatibel met scanoplossingen, mail, cloudopslag en vele andere oplossingen, zoals de Codabox-standaard voor digitale facturen.” Binnenin het platform draait factuurherkenningssoftware die getraind is op basis van machine learning.

 

“De software herkent, verwerkt en klasseert ongeveer 80 procent van de gegevens”, weet Dossche. Vervolgens pompt Demat de data via een connector in het boekhoudpakket van het accountingbureau. “Dat kan BOB 50 zijn, maar we staan ook open voor een implementatie van andere software.” De boekhouder kan nu aan de slag met de gegevens in zijn vertrouwde omgeving. Die draait helemaal on premise, zodat de workflow van de getrainde accountant niet geconfronteerd wordt met eventuele latencyproblemen. Wat de boekhouder in zijn pakket doet, wordt vervolgens weer gesynchroniseerd met het platform.

 

Open karakter

“Op dat platform kunnen partners nieuwe functies bouwen”, zegt Dossche. Sage stapt helemaal af van zijn historisch soms gesloten mindset, en omarmt maar al te graag derden. “We hebben besloten ons te focussen op onze core business, en het warm water niet opnieuw uit te vinden.” Dat vertaalt zich in rapportering en analyse van de fiscale data door Silverfin, of een samenwerking binnen het platform met Input for You, waar mensen zich ontfermen over de 20 procent van de facturen die niet herkend raakten door de machine learning-algoritmes.

 

Het resultaat is een open platform dat langs de ene kant KMO’s toestaat om snel facturen in te zenden, terwijl ze in ruil kunnen genieten van actuele business analytics via een cloudportaal. Langs de andere kant kan de boekhouder zijn vertrouwde en efficiënte workflow aanhouden. De lijm die tussenin zit, zorgt dan weer dat één plus één drie wordt, dankzij de plug-ins die je er op kan enten.

 

Sage doet hiermee iets dat we nog niet vaak zagen: succesvol de toekomst omarmen zonder het verleden achter te laten, en dat op een manier die de legacy-toepassing op een organische manier laat uitdoven. De integratie van het boekhoudpakket in het open platform zorgt er immers voor dat de stap klein is om andere en eventuele nieuwere software te integreren, terwijl BOB 50-oudgedienden van hun favoriete pakket kunnen blijven genieten.

 

Wat de vierde industriële revolutie voor bedrijven en werknemers betekent

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS