Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Een jaar na de lancering van Facebook Workplace: relevant of overbodig?

Michaël Aussems

 
Een jaar na de introductie van de zakelijke variant van Facebook, doet het platform het best goed. Heeft Workplace zichzelf relevant kunnen maken?

 

Met Facebook Workplace introduceerde Mark Zuckerberg vorig jaar een zakelijk platform met een interface die iedere Facebookgebruiker bekend zal overkomen. Sinds 11 oktober 2016 kunnen bedrijven intekenen op de dienst, waar een klassieke tijdslijn centraal staat. Daar vind je op een vertrouwde manier nieuwe en relevante informatie en posts voor je bedrijf. Op Facebook Workplace kan je verder chatten met collega’s, videocalls opzetten en je organiseren in groepen om specifieke projecten het hoofd te bieden.

 

Niet uniek

Met Workplace wilde Facebook vorig jaar de nieuwe manier van werken die we kennen van onder andere Slack combineren met het gebruiksgemak van zijn gekende sociale netwerk. Toegankelijkheid en digitale collaboratie staan centraal. Facebook moet voor de adoptie van Workplace opboksen tegen het populaire Slack maar ook tegen die nieuwe concurrent: Microsoft Teams. Slack wist zich op relatief korte tijd een positief zakelijk imago aan te meten in de zakelijke markt, terwijl Microsoft al jaren een vertrouwde partner van menig bedrijf is. Het merk Facebook wordt daarentegen al snel geassocieerd met het omgekeerde van productiviteit.

 

 

Toch heeft de zet van Facebook het bedrijf geen windeieren gelegd. Meer dan 14.000 organisaties wereldwijd maken intussen gebruik van Workplace, inclusief Royal Bank of Scotland met zijn 100.000 werknemers en sinds kort Walmart met zijn personeelsbestand van maar liefst 2,3 miljoen mensen. Op een jaar tijd heeft Facebook dus een mooi plaatsje weten te veroveren in de markt van de collaboratietools, met enkele mooie klanten om mee uit te pakken.

 

Scherpe prijsformule

Ook langs de onderkant van de markt engageert Facebook zich. Workplace is immers gratis voor KMO’s die geen Enterprise-functies willen gebruiken. De tijdslijn, (video)chat, team- en projectmanagement zijn al aanwezig in die gratis ‘Standard’-versie van het aanbod. Dat maakt het eenvoudig voor kleinere bedrijven om de dienst te omarmen. Wie all-in wil gaan, krijgt er integratie met opslagdiensten bij, net als geavanceerde administratortools, API’s voor de uitrol van eigen extensies, en integraties met onder andere G Suite en Windows Azure. In dat geval kost Workplace 3 dollar per maand voor de eerste 1.000 gebruikers, 2 dollar voor de volgende 9.000 gebruikers en 1 dollar voor alle gebruikers vanaf dan.

 

Dat maakt zelfs de betalende versie van Workplace interessant vergeleken met Slack, zeker voor de KMO. Voor kleine en middelgrote ondernemingen rekent Slack 6,25 euro per gebruiker aan voor het standaardabonnement, al kunnen kleine teams eveneens van een gratis variant gebruikmaken. De echte concurrent voor Facebook Workplace op grote schaal is echter Slack Enterprise Grid. Een officiële prijstabel voor die dienst bestaat niet: geïnteresseerden moeten Slack zelf contacteren voor een offerte. Microsoft aast met Teams dan weer op klanten die toch al ingetekend zijn op Office 365. Dat is een concurrentieel voordeel waar zowel Workplace als Slack moeilijk aan kunnen tippen.

 

Reputatieprobleem

Een jaar na de lancering heeft Facebook dus een interessant product in de markt met een competitieve prijsstrategie. Het grootste probleem voor Facebook blijft echter de merknaam. Hoewel het gebruik van Workplace intuïtief is voor gebruikers die al een Facebook-account hebben, blijven bedrijven achterdochtig. Niet iedereen durft privécommunicatie aan het bedrijf toe te vertrouwen. Veel mensen blijven de naam associëren met vrije tijd en de relatie van Zuckerberg met de zakelijke wereld is niet zo solide als die van pakweg Microsoft.

 

Al bij al is de conclusie positief. Immens populair is Workplace nog niet, maar de tool heeft heel wat troeven in handen en hoeft niet onder te doen voor de voornaamste concurrenten. Er is nog werk aan de winkel, maar onze evaluatie na één jaar is dat het op z’n minst de moeite is om Workplace te overwegen wanneer je naar een tool zoekt om de communicatie en collaboratie binnen je bedrijf op een aantrekkelijke manier te stoomlijnen.

 

//www.smartbiz.be/achtergrond/169644/facebook-workplace-zo-werkt-facebooks-zakelijke-platform/


Het topic cloud wordt mede mogelijk gemaakt door Combell logo

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS