Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

House of HR: Belgische pionier in digitale rekrutering

 
[Partnerinfo] Digitaal is het nieuwe normaal. Dat weten we niet alleen van de titel van een boek van Peter Hinssen, maar ook omdat we ondertussen allemaal vergroeid lijken te zijn met onze smartphone.

 

“Het is dan ook niet meer dan logisch”, zegt Lieven Van Nieuwenhuyze, CMO van House of HR, dat we ook in de rekruteringswereld een digitale revolutie aan het meemaken zijn, met tal van websites en nieuwe apps. House of HR is trots om bij de steeds verdergaande digitalisering van de rekrutering, een voortrekkersrol te kunnen spelen en zo bedrijven maximaal en zeer efficiënt te kunnen helpen in hun zoektocht naar talent.

Diverse doorslaggevende digitale ontwikkelingen

De digitale wereld is volop in beweging. Dat vertaalt zich in een aantal ontwikkelingen die zich de jongste jaren almaar sterker doorzetten. We denken daarbij onder meer aan extreme connectiviteit en de opgang van de deeleconomie op basis van allerlei apps. Alles draait om snelheid, eenvoud en connectiviteit. Lieven Van Nieuwenhuyze wijst erop dat dit ook geldt voor de rekruteringswereld: “Hoe meer de wereld met elkaar verbonden is, hoe sneller de communicatie verloopt en des te minder tijd er is om met elkaar te communiceren. Tegelijk moeten bedrijven er rekening mee houden dat hun werkvloer door almaar meer millennials wordt bevolkt die als digital natives zijn opgegroeid en zowel ten aanzien van werkgevers als van hun rekruteringsprocessen andere verwachtingen hebben dan vroeger.”

 

Een andere ontwikkeling is de doorbraak van Internet of Things. Maar dat zorgt tegelijk weer voor een belangrijke tegentrend: hoe belangrijker het internet der dingen wordt, hoe meer we er ons ook van bewust zijn dat ook menselijke verbondenheid erg belangrijk is, met name op de werkvloer. Volgens een onderzoek van Ericsson zouden tegen 2020 wereldwijd zowat 50 miljard “connected devices” in omloop zijn. “We zien dus een enorme digitale transformatie”, zegt Lieven Van Nieuwenhuyze nog, “die ervoor zorgt dat ondernemingen enorm goed kunnen inspelen op individuele voorkeuren van hun klanten. Met Accent proberen we dat door te trekken door voor hen kandidaten te zoeken die zich echt helemaal als een vis in het water voelen in een cultuur die bij hun eigen waarden aansluit. Want het is duidelijk dat talent de allergrootste succesfactor wordt.”

Vinden en gevonden worden

De digitale transformatie belet inderdaad niet dat organisaties meer dan ooit het verschil moeten maken en hun toekomst moeten vrijwaren dankzij het talent van hun medewerkers. “Het is onze rol”, zegt Lieven Van Nieuwenhuyze “om voor hen zo snel mogelijk en tegen de laagst mogelijke kost de best passende kandidaat te vinden, en dit voornamelijk vanuit onze ondertussen zeer bekende insteek “tijdelijk met optie vast”. In 2016 hebben wij elke dag 14.000 mensen aan het werk gezet en we willen uiteraard op dezelfde weg voorgaan. In de digitale wereld van vandaag betekent dit dat we niet alleen zelf mensen moeten vinden, maar ook snel door de kandidaten gevonden moeten worden.

 

In alle domeinen is duidelijk dat de tijd van de pushmarketing voorbij is en dat is in dat van de rekrutering niet anders. De smartphone is een verlengstuk van onszelf geworden, zeker ook bij de jongste generatie die momenteel op zoek gaat naar werk. We bouwen dan ook een sterke aanwezigheid uit in de soiale media. Die vertaalt zich onder meer in 36.000 likes op Facebook.”

Team van digitale talentjagers

Dat Accent niet zomaar claimt een pionier te zijn op het vlak van digitale rekrutering, komt onder meer tot uiting in het feit dat het al in 2015 een team samenstelde van digitale talentjagers. “Deze “digital talent hunters” werken sinds 2016 voor het overkoepelende bedrijf House of HR, zodat kandidaten nog meer mogelijkheden krijgen”, geeft Julie Lavigne aan. “De digitalisering betekent niet alleen op een andere manier naar kandidaten zoeken, maar ze ook een andere beleving en benadering bieden. Onze digitale talentenjagers zijn experts in digitale rekrutering en in hun niche en zijn ook LinkedIn Certified Recruiters.

 

Kenmerkend is vooral onze andere benadering. We vertrekken niet langer vanuit één vacature, maar vanuit het talent van de kandidaten. Dat talent, ook van niet-actieve jobzoekers, brengen we in kaart en we linken het op het juiste moment aan de juiste opportuniteit. Bovendien servicen wij in de eeerste fase de kandidaten enkel digitaal. We benaderen hen via mail, gaan bij interesse over op een skype gesprek, telefonische screening of implementeren een videosollicitatie in het proces. De verdere opvolging gebeurt op de wijze die de kandidaat verkiest: telefonisch, per mail of zelfs via WhatsApp. Het gaat bij ons om het faciliteren van het proces voor de kandidaat. Iemand met een drukke job, een gezinsleven en een drukke sociale agenda wil zich niet vrijwillig voor een 1ste verkennend gesprek verplaatsen. We geloven niet in het mantra dat “er geen goede kandidaten te vinden zijn.” Volgens ons zijn kandidaten nog nooit zo vindbaar geweest. Het komt erop aan hen op het juiste moment te triggeren en te activeren en ook daarvoor zijn er momenteel heel veel middelen.”

Digitale aanwezigheid op vier assen

House of HR bouwt zijn digitale aanwezigheid op vier assen. “Er is in de eerste plaats natuurlijk onze eigen website”, zegt Lieven Van Nieuwenhuyze, die we zo vindbaar, meetbaar en efficiënt mogelijk willen maken. Hoe meer kandidaten ons immers vinden via onze eigen site, hoe minder we gebruik moeten maken van de betalende commerciële jobsites. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat we dat kanaal links laten liggen. Daarnaast zetten we heel fors in op de sociale media, omdat die het mogelijk maken het zeer persoonlijke contact op te bouwen dat het rekruteringsproces heel sterk kan versnellen. En in de vierde plaats is er ruimte voor speciale projecten, zoals onze SWOP-app die het solliciteren eigenlijk aanpast aan de noden van vandaag. De applicatie biedt jobzoekers de kans om zonder het traditionele gedoe van het zoeken op website en het opstellen en opsturen van een cv en motivatiebrief snel te solliciteren via de smartphone. Het volstaat immers contactgegevens in te vullen en een profielfoto of selfie up te laden om vervolgens door het aanbod van meer dan 6.000 vacatures te swipen.

 

In de nieuwe versie komt daar nu ook de mogelijkheid bij om een video op te laden. Daarnaast hebben we nu ook de app NOW gelanceerd die perfect geschikt is om jongeren heel snel aan een job in de horeca, de retail of de eventsector te helpen. Zo speelt Accent nog meer in op de digitalisering van de rekrutering en op de wensen van de jonge generatie. Volgens een enquête van Accent wil immers driekwart van de jongeren graag online solliciteren via een gespecialiseerd platform en is al 7% ervoor gewonnen om een video op te sturen bij een sollicitatie. “ Ons grote voordeel ten opzichte van concurrenten”, zegt Lieven Van Nieuwenhuyze nog, “is uiteraard dat we met verschillende bedrijven onder de koepel van House of HR werken. Die hebben enerzijds een grote zelfstandigheid, maar anderzijds is het mede door de technologie mogelijk om snel een brug te leggen tussen die verschillende bedrijven, zodat kandidaten die voor het ene niet dadelijk in aanmerking komen, wel een plaats kunnen vinden in het andere.

 

Het biedt tegelijk ook het voordeel dat we voor de aanwezigheid op commerciële sites groepsaankopen kunnen doen. Dat is het beste van twee werelden. Ook het feit dat we sterke aanwezig zijn in het buitenland is trouwens een sterke troef in vergelijking met de concurrentie, want uit de vergaderingen van de Corporate Marketing Board, die vier keer per jaar samenkomt, leren we heel wat. We hebben met “Job Insights” trouwens ook een Europese studie uitgevoerd die ons een sterke concurrentiële voorsprong bezorgde in de inzichten over de manier waarop kandidaten in de erg krappe arbeidsmarkt van vandaag – gemiddeld zijn er voor alle jobs maar vijf kandidaten beschikbaar – hun jobzoektocht organiseren. In 2016 hebben we volop ingezet op het structureren van de digitale strategie en in 2017 blijven we voort investeren om onze inzichten in de vraag welke kanalen voor welke profielen de interessantste zijn nog te verdiepen.”

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS