Nieuws

Facebook haalt antisemitisme uit advertentieplatform

Facebook is wederom onder vuur te komen liggen door controversiële praktijken in zijn advertentiemodel, deze keer omdat het platform toeliet mensen te bereiken op basis van racistische interesses.

 
“Jodenhater”, “zo verbrand je joden”, en “De geschiedenis van waarom joden de wereld verpesten”: het is maar een greep uit de categorieën waarop men tot voor kort Facebookadvertenties kon richten op het sociale netwerk. Het feit werd ontdekt en wereldkundig gemaakt door website ProPublica. Facebook heeft ondertussen de antisemitische categorieën uit zijn advertentieplatform gehaald, en beloofd om iets aan het probleem te doen.
 

Blind algoritme

 
Facebook maakt het mogelijk voor marketeers om hun advertentie op het netwerk op bepaalde doelgroepen te richten. Die doelgroepen worden gecreëerd door een algoritme, op basis van wat gebruikers op hun profiel zetten. De software maakt echter geen onderscheid tussen informatie die kan gelinkt worden aan racistische interesses en ander persoonlijke eigenschappen waarmee je een doelgroep kan definiëren.
 
Hierdoor kon ProPublica zonder problemen een artikel promoten voor de categorie ‘jodenhater’ via Facebook. Het advertentieplatform registreerde de categorie ook automatisch onder de doelgroep ‘Antysemityzm’, het Poolse woord voor antisemitisme.
 

Slecht daglicht

 
Nadat ProPublica het nieuws had gepubliceerd ontdekten andere websites al snel dat je advertenties niet alleen op antisemitische gebruikers kan richten, maar ook bijvoorbeeld op de Ku-Klux-Klan en moslimhaters. Het nieuws stelt Facebook wederom in een slecht daglicht, nadat eerder deze maand aan het licht kwam dat Rusland 100.000 dollar in Facebookadvertenties pompte om de Amerikaanse verkiezingen te beïnvloeden.
 
Facebook heeft beloofd om maatregelen te nemen. “Er zijn instanties waarop content naar boven komt op ons platform die ons beleid schenden,” zegt Facebook product management director Rob Leathern. “We weten dat we meer werk te doen hebben, dus we bouwen ook nieuwe beschermingen een feedbackprocessen in ons product om situaties als deze in de toekomst te voorkomen.”

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business