Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Wie heeft de meest geavanceerde technologie voor zelfrijdende auto’s?

Dorien Vervoort

 
Het tijdperk van autonome wagens komt steeds dichterbij. De bedrijven die het meest in de aandacht lopen met hun zelfrijdende technologie zijn echter geen koploper in deze race.

The Cologne Institute for Economic Research heeft onderzocht welke fabrikant de meest geavanceerde technologie voor autonome wagens heeft. Hiervoor bekeek het onderzoeksbedrijf in totaal 5.839 patenten van de voorbije zeven jaar. Google en andere technologiebedrijven komen het vaakst in het nieuws met hun zelfrijdende auto’s. Klassieke wagenfabrikanten werken echter in alle stilte aan deze technologie en staan vaak verder dan de firma’s die met alle aandacht gaan lopen.

Bosch

Bosch gaat in deze lijst met de eerste plaats lopen met maar liefst 958 patenten. Hoe komt het dat een bedrijf dat geen auto’s maakt koploper is in de race naar autonome wagens? Bosch is dan misschien niet bekend bij het brede publiek, maar geniet wel van bekendheid binnen de auto-industrie. Het bedrijf is een gevestigde waarde als systeemleverancier in de autobranche. Zo levert Bosch rijassistentiesystemen aan verschillende autofabrikanten. Het noodremsysteem van Tesla is bijvoorbeeld van de hand van Bosch. Het is dan ook een kleine stap voor het bedrijf om onderdelen voor autonome wagens te creëren.

Na Bosch ligt er een erg groot gat in de lijst met meeste patenten. Audi onderscheidt zich nog net van de groep met 516 patenten. Hierna liggen de getallen erg dicht bij elkaar. Continental heeft 439 patenten voor autonome rijtechnologie in zijn bezit, terwijl Google het slechts presteert van de merken die in het onderzoek zijn opgenomen. Dat bedrijf heeft slechts 338 patenten.

Leverancier

Dat Bosch met marge de meeste patenten in de branche heeft, wil niet zeggen dat de eerste autonome wagen van Bosch zal zijn. Het bedrijf is immers een leverancier van technologie en geen autofabrikant. Hoogstwaarschijnlijk zal een gevestigd automerk met de prijs van eerste zelfrijdende wagen gaan lopen, terwijl Bosch op de achtergrond erg veel geld verdient. De meeste autonome wagens zullen immers wel minstens één onderdeel van Bosch gebruiken. Net als Intel kan het bedrijf hierdoor in alle stilte rijk worden, terwijl de autofabrikanten – die allemaal onderdelen van Bosch gebruiken – elkaar beconcurreren.

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS