AI is belangrijke drijfveer achter cloud
De markt van clouddiensten is wereldwijd met 47 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. De grootste groeier in het segment is Microsoft, maar de grootste speler in de markt blijft Amazon Web Services. Momenteel wordt deze groei gedreven door cloudinfrastructuurdiensten, maar in de toekomst wordt artificiële intelligentie de voornaamste drijfveer achter de technologie.
Belangrijkste spelers
De top vier cloudserviceproviders blijven Amazon Web Services (AWS), Microsoft, Google en IBM. AWS en IBM kenden de kleinste groei met respectievelijke groeicijfers van 42 en 23 procent. Microsoft en Google doen het op dat vlak stukken beter met een groei van 97 en 92 procent. Amazon blijft de grootste speler in de markt, terwijl IBM zijn vierde plaats behoudt. De vier grootste spelers in het cloudsegment zijn tezamen goed voor 55 procent van het marktaandeel.
Momenteel wordt de groei van clouddiensten voornamelijk gedreven door infrastructuurservices, zoals on-demand computing en opslagruimte. Volgens Canalys zal artificiële intelligentie deze fakkel echter overnemen. AI is momenteel al een belangrijk onderzoeksdomein en zal voor nieuwe applicaties, processen en services zorgen.
Artificiële intelligentie
Amazon Web Services heeft momenteel al een AI-dienst, die zich focust op het begrijpen van taal. Je kan de service gebruiken voor spraakherkenning, visuele zoekopdrachten, tekst naar spraak om te zetten en machine learning.
Microsoft concentreert zich daarentegen om ‘machine reading’, een manier om toestellen teksten automatisch te doen begrijpen. Hiervoor kocht het Amerikaanse bedrijf de deep-learingstartup Maluuba op.
Google heeft dan weer een AI-chip, Cloud TPU, klaar. Het bedrijf gebruikt deze aangepaste processor om AI-diensten te laten draaien. Google is niet van plan om zijn chip te verkopen, maar wil wel clouddiensten aanbieden die op Cloud TPU draaien.
Ten slotte concentreert IBM zich nog steeds op Watson, de AI die in 1997 schaakgrootmeester Kasparov versloeg. Ondertussen heeft het bedrijf verschillende ‘application programming interfaces’ (API’s), die je onder andere kan gebruiken voor conversaties en visuele herkenning. Watson wordt gebruikt voor diensten als virtuele agenten in callcenters en in security.