Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Nieuwe Audi A8 rijdt (bijna) zelfstandig

Thomas Bossuyt

 
Audi heeft de nieuwe generatie van zijn luxesedan A8 onthuld. De vooruitstrevende auto doet afstand van alle fysieke knoppen en introduceert heel wat nieuwe snufjes, zoals autonoom rijden.

 

Audi heeft een nieuw topmodel in de A8-familie voorgesteld. De luxueuze berline lijkt sterk op zijn voorganger, maar heeft aan de binnenkant een volledige make-over gekregen. Weg met alle knoppen: alle functies zijn vanaf nu volledig geïntegreerd in de touchscreens.

 

Gestroomlijnd

In 1994 stelde Audi zijn eerste A8 voor. Sindsdien bracht het Duitse automerk in elke generatie een vooruitstrevende topberline naar voor. Ook dit exemplaar ziet er strakker en meer gestroomlijnd uit dan zijn voorvaders. De lichtbalk achteraan loopt nu helemaal door en verschaft zo een vernieuwde uitstraling. Ook ziet de Single Frame Grille vooraan er weer dat tikkeltje beter uit. De wagen is een beetje groter, maar weegt toch 200 kg minder dan zijn voorganger.

 

 

Vooral het interieur krijgt een flinke opsmukbeurt. Alles wordt iets meer gestileerd. De draaiknop mag zijn biezen pakken en in de plaats gebeurt alle bediening nu via de touch screens. Als je het contact afzet verdwijnen de ventilatieroosters, wat bijdraagt tot een sobere en propere uitstraling.

 

SAE niveau drie

De nieuwe sedan wordt een van de eerste zelfrijdende wagens op onze wegen. De AI Traffic JAm Pilot laat SAE-level 3 autonoom rijden toe tot 60 km/uur. Het systeem neemt rijtaken zoals sturen, remmen en versnellen over. Zo ben je niet meer verplicht om de handen aan het stuur te houden en kan je bijvoorbeeld kijken naar televisie op de boordcomputer. Ook kan de wagen zelfstandig in en uit een parkeerplaats rijden, zonder dat je in de auto hoeft te zitten. Wil je zorgeloos een sms sturen aan het stuur, dan moet je wel nog een jaartje wachten. De software voor autonoom rijden wordt pas uitgerold in 2018.

 

De nieuwe A8 introduceert ook een mild hybridesysteem. Deze elektromotor vervangt de startmotor en stelt de A8 in staat om langzaam vooruit te rijden zonder brandstofmotor, of bij hogere snelheden enkel beroep te doen op de elektromotor. De actieve ophanging scant het wegdek voor de auto en moet voor een ongezien veercomfort zorgen.

 

Meer dan 600 pk

De startmodellen zijn de V6 3.0 TFSI en TDI, die respectievelijk op benzine (340 pk) en diesel (286 pk) rijden. Het topmodel is de W12 met een cilinderinhoud van 6,0 liter die goed is voor 609 aan paardenkracht. De A8 E-tron zal later pas in de garages verschijnen. Deze plug-in hybride heeft 449 pk onder de motorkap en kan vijftig km zuiver elektrisch rijden en draadloos opgeladen worden via inductie.

 

 

De nieuwe Audi A8 komt in het najaar op onze markt. Aan het instapmodel prijkt een kostprijs van 87.500 euro. Het ideale kerstcadeau?

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS