Nieuws

Salesforce saboteert overname LinkedIn door Microsoft

Salesforce probeert de overname van LinkedIn te dwarsbomen. Het bedrijf meent dat Microsoft de data van het sociale netwerk zal afschermen van anderen, en zo een oneerlijk voordeel kweekt.

 
In het voorjaar woedde een stille strijd om LinkedIn te veroveren. Onder andere spelers zoals Google en Facebook zaten achter het sociale netwerk aan, maar het werd uiteindelijk een nek-aan-nek-race tussen Salesforce en Microsoft, waarbij die laatste als winnaar uit de bus kwam. Het bedrijf telde 26 miljard dollar neer en de overname van LinkedIn leek beklonken. Tot nu.

Datamonopolie

Salesforce wil de overname namelijk niet zonder slag of stoot laten doorgaan. Het vreest dat concurrent Microsoft de kostbare data van LinkedIn voor zich zal houden, en ging ondertussen al kloppen bij Amerikaanse en Europese antitrust-autoriteiten om op het gevaar van een datamonopolie te wijzen.
 
Burke Norton, Salesforce chief legal officer, verklaart volgens de New York Times dat de overname door Microsoft “de toekomst van innovatie en competitie” in het gedrang brengt: “Salesforce gelooft dat dit bodem is voor ernstige antitrust- en dataprivacy-obstakels die onderzocht moeten worden door concurrentie- en dataprivacy-autoriteiten in de VS en de EU.”Praat van een slechte verliezer of een aannemelijk scenario?

Prijzenoorlog

Salesforce’ argwaan is allicht niet helemaal loepzuiver, maar toch ook niet van de pot gerukt. LinkedIn bevat immers een schat van informatie voor bijvoorbeeld lead generation: de sociale profielen op het netwerk geven gedetailleerde informatie die ideaal is om potentiële klanten op te sporen. Met zo’n schat in handen is het mogelijk dat Microsoft de data zal afschermen van externe partijen, om exclusief te gebruiken in de eigen CRM-producten. Als Salesforce-gebruikers na de overname geen toegang meer hebben tot LinkedIn-data, kan dat een harde klap zijn voor zowel de klanten als het bedrijf zelf.
 
Microsoft heeft inmiddels verklaard dat er geen sprake is van een oneerlijk voordeel. CLO Brad Smith reageerde zelfs ongemeen scherp: “Salesforce is er zich misschien niet bewust van, maar de deal is al goedgekeurd in de VS, Canada en Brazilië. We werken voort om prijsconcurrentie naar een CRM-markt te brengen waar Salesforce vandaag de dominante speler is die klanten hogere prijzen aanrekent.”

Bijkomende voorwaarden

Hoewel Salesforce zijn best doet om autoriteiten te overtuigen dat de overname een slecht idee is, is het niet aannemelijk dat de overname nog wordt afgeblazen. Het bedrijf rekent er wellicht op dat de autoriteiten bepaalde voorwaarden opleggen aan Microsoft. Bijvoorbeeld zou het kunnen dat Microsoft moet beloven de data van LinkedIn te delen met concurrenten. In ieder geval lijkt het erop dat de strijd nog niet gestreden is.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business