Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Data Selfie toont hoe jij er voor Facebook uitziet

Karen Gijsbrechts

 
Een project van twee studenten uit New York toont hoe data die tijdens het surfen wordt verzameld kan worden omgezet naar een accuraat gebruikersprofiel. Met een plug-in of een app wordt het binnenkort mogelijk zelf een kijkje te nemen naar het profiel dat je wordt toegewezen door Facebook, Google en anderen.

 

 

Online privacy is een heet hangijzer, en wie aan online privacy denkt, denkt aan sociale media. Naast de informatie die je uit eigen beweging deelt met je netwerk; worden ook minder voor de hand liggende zaken over je surfgedrag verzameld. Hoe je een webpagina doorscrollt, bijvoorbeeld, of welke post je langer bekijkt of zelfs de woorden die je typt, maar niet verstuurt. Met een browser plug-in of een mobiele app kan je binnenkort niet alleen zien welke info kan worden bijgehouden, maar ook hoe je profiel er op basis van die kennis uitziet. Resultaat: een “data selfie”.

 

Wat is jouw online identiteit?

Twee studenten aan de Parsons School of Design in New York, komen op de proppen met een plug-in die je toont welk beeld pakweg Facebook of Google van jou heeft. Het project krijgt de toepasselijke naam Data Selfie. “Internetgebruikers creëren verschillende identiteiten op de verschillende platformen die ze gebruiken. Ze beheren en controleren in essentie hoe ze gezien willen worden. Data Selfie richt zich op de nieuwsgierigheid waarbij je vraagt: hoe zit het met het dataprofiel dat wordt opgesteld door machines bij Facebook, Google en anderen, het ene profiel dat we nooit zien maar onbewust zelf creëren?” leggen de makers op de Data Selfie-website uit.

 

Uniek perspectief

Het programma ‘crawlt’ door jouw online activiteiten en verzamelt data terwijl je surft. Door die data te analyseren kan een profiel worden opgesteld dat akelig accuraat kan zijn. Zo worden onder andere je waarden en normen voorspeld, en wordt je persoonlijkheid op basis van de Big Five-model geëvalueerd: ben je open of eerder gesloten? Ordelijk of chaotisch? Voor adverteerders is die informatie van onschatbare waarde om het juiste doelpubliek te vinden.

 

“Het is geen geheim dat sociale media-platformen, met Facebook als voornaamste voorbeeld, ons volgen en die info verkopen aan (tot nu toe enkel) adverteerders, maar we krijgen nooit ons opgestelde profiel te zien,” schrijft Hang Do Thid Duc in haar thesis over Data Selfie. “Op die manier is het perspectief dat ik gebruikers zal aanbieden uniek.”

Het wordt nog even wachten om zelf aan de slag te gaan met de Data Selfie. Het is niet zeker wanneer de app op iOS uitkomt, maar de plug-in zou overal een drietal maanden klaar moeten zijn.

 

Op 12 mei organiseren ZDNet en Smart Business een gratis seminarie over Big Data & Business Intelligence. Voor meer informatie en mogelijkheid om in te schrijven, kan u terecht op www.businessmeetsit.be.

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS

[Partnerinfo] Gentse scale-up Intuo brengt risico’s op burn-out als gevolg van bedrijfscultuur in kaart

16 November   |