Nieuws

De vier kenmerken van een gezonde start-up

Een overtuigde investeerder aantrekken kan een start-up vleugels geven, maar het is geen indicatie dat ze ook gezond zijn. Deze vier basiskenmerken zijn dat wel.

 
Start-ups zijn hot in de technologische wereld. Van een vermenigvuldiging van eenhoorns in Silicon Valley tot enthousiaste ondernemers in België: een sterk digitaal idee kan het begin van een bloeiende bedrijf betekenen en gulle investeerders aantrekken.
 
Maar een idee is enkel de kiem en hoe enthousiast investeerders er ook over zijn, zonder een gezonde en onderhouden commerciële basis zal het in 99 procent van de gevallen geen blijvende vruchten dragen. En zoals gezegd: er zijn vele tech start-ups die hopen dat ze de volgende Facebook of Instagram kunnen worden in hun categorie, maar weinigen die het ook waar maken.
 
Welke symptomen moet een (technologische) start-up in het oog houden om zijn onderneming gezond te houden? Udemy, een Amerikaanse start-up in het aanbieden van online educatie, heeft zijn eigen ervaring op dat vlak gedeeld. Verwacht geen exotische factoren, gewoon vier basiskenmerken die je waarschijnlijk nog kent van de lessen economie. Misschien voor de hand liggend, maar desondanks cruciaal en handig om nog eens op een rijtje te stellen.

1. Retentie

Ga na of klanten terugkomen na een initiële aankoop. Uiteraard is het goed voor je bedrijf als mensen opnieuw langskomen en van je diensten gebruik maken, maar het is daarnaast een zeer goede indicatie dat consumenten ze ook als waardevol inschatten.

2. Kruisbestuiving

Hoe geneigd zijn uw klanten om producten of diensten uit verschillende categorieën aan te kopen? Als bedrijf of winkel wil je natuurlijk dat dit zo divers mogelijk is, dat kopers meer dan één afdeling in uw zaak of pagina op een website bezoeken. Gebeurt het tegendeel en concentreren consumenten zich op één bepaald product of een categorie, dan kan u overwegen om meer in te zetten op een verticaal, meer gelimiteerd aanbod.

3. Concentratie

Het kenmerk concentratie hangt gedeeltelijk samen met de factor kruisbestuiving: hoe is de omzet van uw bedrijf verdeeld? Traditioneel is dat bij de meeste bedrijven een volgens een 80/20 sleutel: 20 procent van de klanten, kanalen en categorieën zorgen voor zo’n 80 procent van de omzet. Dat betekent niet dat dit de ideale verdeling is, of dat er überhaupt eentje bestaat. Wel moet u in het achterhoofd houden dat diversificatie van uw inkomsten risico’s tegengaat. Sterke concentratie maakt u zeer afhankelijk van dat ene product of die groep klanten. Vindt u dat uw inkomstenbalans uit evenwicht is, dan kan u best ingrijpen.

4. Verkoop

Deze factor is in het bijzonder belangrijk voor handelszaken of marktplaatsen die hun voordeel halen uit het creëren van aanbod. Als u gelooft dat een groot deel van de waarde die u aan consumenten kan bieden komt door het het hebben van het meest verse of up-to-date assortiment aan producten, dan wil u ook dat nieuwe producten vlug bestsellers worden en geen stof vergaren in hun (digitale) rekken. Zien welke nieuwe producten de verkoop het meest aanzwengelen is ook een krachtig inzicht waarmee u een bedrijfsstrategie kan uitzetten.
 
Uiteraard is het een voordeel om overtuigde investeerders aan te trekken voor uw idee als start-up. Als u daarbij ook nog eens de bovenstaande factoren in het oog houdt, dan hebt u alles in handen om een gezonde balans te vinden.
 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business