Nieuws

5 veelvoorkomende fouten die sollicitanten op LinkedIn maken

LinkedIn is hét platform voor hoopvolle jobjagers en moderne netwerkers. Maar door zijn specifieke context maken gebruikers onbedoeld uitschuivers op het platform. Ontdek vijf fouten die u kan vermijden.

 
Net zoals u met een roze jurk of hemd veel rare blikken zal trekken op een heavy metal festival, zijn er bepaalde faux pas op het zakelijke netwerk LinkedIn die uw connecties zullen doen fronsen. Bedrijven en mensen gebruikt het platform voor diverse doeleinden: netwerking, speuren naar en controleren van jobkandidaten, werken aan een sterk cv… LinkedIn is een sociaal medium waarop u persoonlijke gegevens deelt, maar wel in een zeer bepaalde context. Sommige gebruikers zondigen daar onopzettelijk tegen.
 
Hieronder vindt u vijf tips die u helpen om uw profiel op te poetsen die vermijden dat u uw connecties wegjaagt.

1. Deel niet alles

Allereerst een zeer praktische tip. Als u een kleine aanpassing maakt aan uw profiel hoeven niet al uw connecties dat te weten, wat standaard wel gebeurd. Die functie schakelt u uit door naar instellingen te gaan en updates af te vinken. Updates zijn leuk en zelfs handig om uw netwerk te laten weten wanneer u een nieuwe job bemachtigt of promotie maakt, maar als u frequent aan uw profiel werkt zullen uw connecties het al vlug als spam gaan ervaren.

2. Verzoeken: wees origineel en verduidelijk

Wilt u een connectieverzoek sturen naar een LinkedIn lid, dan kan u dat doen via een standaard bericht dat het sociale platform genereert. Veel mensen hebben echter weinig boodschap aan dat generieke bericht, zeker als uw contact kort was. Maar u kan dat bericht ook zelf aanpassen en iets persoonlijker maken – op een professionele manier. Geef wat details over uzelf en vermeld ook waar u uw connectie ontmoet hebt. Dat vergroot dramatisch uw kansen op een geslaagd verzoek.

3. Wordt niet té persoonlijk

LinkedIn is Facebook niet. Wat u niet zou bediscussiëren met uw collega’s in een professionele context, kan u beter ook niet plaatsen op LinkedIn. Persoonlijke accenten mogen, maar overweeg altijd hoe de inhoud van berichten uw imago op het platform beïnvloedt.

4. Wees selectief met uitnodigingen

LinkedIn heeft een sluwe manier om gebruikers mensen te laten uitnodigen die nog niet op het platform zitten. Wanneer u de website uw contactlijst laat scannen op potentiële connecties, geeft het medium u zowel een lijst van kennissen die LinkedIn leden zijn, en personen die u kan uitnodigen. Het kan verwarrend zijn om het onderscheid te maken tussen beide opties. U bent beter terughoudend en selectief met het sturen van uitnodigingen. Als iemand nog niet op LinkedIn aangesloten is, kan dat een bewuste keuze zijn.

5. Gebruik een gepaste foto

Uw profielfoto is bijna zo belangrijk als de ervaring die u kan opsommen op uw LinkedIn cv. De foto waarmee u uzelf representeert op het netwerk is vaak het eerste waar bezoekers van uw profiel hun oog op laten vallen. Zorg er dan ook voor dat u er zo goed en professioneel mogelijk op voor de dag komt.
 
Op 30 oktober organiseren Smart Business en ZDNet een training rond het efficiënt gebruiken van LinkedIn. Meer informatie en mogelijkheid tot inschrijven vindt u op www.businessmeetsit.be.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business