Nieuws

Eerste transactie door middel van gezichtsherkenning

Mastercard start morgen met een pilot voor het betalen met biometrische eigenschappen. Smartbiz was bij de introductie van deze betaalmethode en getuige van de eerste betaling door middel van gezichtsherkenning.

 
In Nederland wordt ieder jaar meer dan 2 miljard keer betaald. Dat komt neer op twee transacties per Nederlander per dag, en ongeveer 300 transacties per seconde. Hiervan gaat een groot aantal transacties digitaal of met een pinpas. Verwacht wordt dat dit jaar voor het eerst het aantal betalingen dat contant wordt gedaan net zo groot is als het aantal betalingen waar geen cash bij aan te pas komt.
 
Wanneer je online een aankoop doet, of gebruik maakt van je pinpas, dien je jezelf bij de bank te identificeren. Dit gebeurt door de chip in je pasje, of door een andere technologie bij bijvoorbeeld iDeal-betalingen. Mastercard voegt hier nu een nieuwe methode aan toe: identificatie door middel van biometrische eigenschappen.
 
Vanaf morgen wordt in Nederland begonnen met een pilot waarmee je kan betalen door middel van je vingerafdruk, of gezichtsherkenning. Dat Nederland is gekozen is niet geheel toevallig. Op het gebied van betalen en de integratie van smartphones lopen de Nederlanders voorop. De pilot, een samenwerking tussen MasterCard en ICS (de uitgever van betaalpassen) geeft 750 ABN-klanten met een creditcardrekening de mogelijkheid om de nieuwe betalingsmethode te testen. Wij waren aanwezig bij de aankondiging, en getuige van de eerste aankoop waarbij gezichtsherkenning werd gebruikt als identificatiemethode.
 

Hoe het werkt

Deelnemers aan de pilot kunnen een applicatie downloaden op hun Android of iOS smartphone. Net zoals je een wachtwoord kunt instellen op andere plekken, stel je voor je rekening gezichtsherkenning of je vingerafdruk in (indien je apparaat een dergelijke scanner aan boord heeft). Wanneer je een betaling doet in een webwinkel krijg je een pop-up op je smartphone waarbij je je dient te identificeren met je vingerafdruk of gezicht. Heb je gekozen voor die laatste, dan dien je wel een keer te knipperen met je ogen in de camera om op die manier te bewijzen dat je in leven bent. Een algoritme matcht vervolgens de biometrische eigenschappen van je gezicht met de foto die je als ‘wachtwoord’ hebt ingesteld, om je op die manier te identificeren.

Beveiliging

Gezichtsherkenning is slechts een van de, en de meest oppervlakkige laag van vele lagen aan beveiliging die deelnemers aan de pilot doorlopen. Zo is je rekening gekoppeld aan je toestel, en ook je GPS-locatie wordt in de gaten gehouden door een algoritme. Als je bijvoorbeeld een aankoop doet in Amsterdam en enkele momenten later in London, dan weet het systeem dat er iets mis is. Dergelijke extra beveiligingen worden overigens ook op al het andere betaalverkeer toegepast. Gezichtsherkenning dient dus als vervanging voor het invoeren van een wachtwoord, of identificatiecode. Gebruikers met een toestel met een vingerafdrukscanner aan boord kunnen er ook voor kiezen deze te gebruiken in plaats van gezichtsherkenning.
 
Het nieuwe systeem is een handreiking naar de consument, die ermee minder handelingen hoeft te verrichten. Een ander gehoord argument voor de technologie is dat het veiliger is dan overal hetzelfde wachtwoord, iets wat veel consumenten hebben. Maar in het geval vaneen beveiligingslek zijn wij liever een wachtwoord kwijt dan dat onze biometrische eigenschappen op straat liggen.
 
De pilot is bedoeld om te kijken hoe het systeem werkt in de praktijk. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je ergens tijdens de proefperiode besluit je baard af te scheren, of gekleurde contactlenzen gaat dragen?
 
Arjan Bol, countrymanager van MasterCard Nederland liet niet los of er plannen zijn om de betaalmethode op meer platformen toe te passen, mocht de pilot een succes blijken.
 
MasterCard is niet het eerste bedrijf dat biometrische eigenschappen ter identificatie gebruikt. Vorige maand schreven we nog over een andere Nederlandse bank, de ING, waar het stemgeluid kan worden gebruikt als identificatie. Ook Fujitsu en Microsoft maken gebruik van biometrie.
 
Naast identificatie door middel van de unieke eigenschappen van het gezicht en de vingerafdruk is MasterCard ook aan het experimenteren met andere biometrische eigenschappen, zoals de iris, en het stemgeluid.
 
De pilot zal lopen van 19 augustus tot 30 november. Deelnemers kunnen in die maanden hun online aankopen doen zonder pincodes, wachtwoorden en bevestigingscodes of een combinatie daarvan.
 
Meer informatie, ook over aanmelden voor de pilot, zal te vinden zijn op de website van MasterCard waar morgen een banner wordt geplaatst.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business