E-commerce in de lift
De digitale marktplaatsen beleven hoogdagen, en er lijkt nog niet snel een einde te komen aan de opwaartse vormcurve. Vooral in Azië en Oost-Europa exploderen digitale aankopen. E populairste producten waren digitale camera’s, 3D-apparatuur, gezondheidsproducten en doe-het-zelf-materiaal. Ook DELL deed het goed. Bij HP beginnen de gevolgen van de splitsing zich dan weer te tonen.
DELL wist zich wel goed te positioneren op de markt: het aantal datasheet downloads steeg met maar liefst 600%. Daarmee passeert het andere typische kanaalmerken als Toshiba, Asus en Acer. Mogelijk komt zelfs Lenovo binnenkort in het vizier. Bij HP is het de omgekeerde wereld: samengeteld bekleedt het bedrijf nog steeds een top 3-plaats, maar afzonderlijk gaat Philips hen voorbij.
De tien snelstgroeiende productcategorieën zijn posters, 3D-printmaterialen, drinkproducten voor kleuters en boormachines. Ook boeken en computerkabels staan in deze top tien, maar die bevonden zich er al langer.