Waarom je niet wilt dat je bedrijf op Google lijkt

Google wordt aanzien als het typische modern bedrijf. Wil je echter wel echt dat je nieuwe bedrijf als Google wordt?

 
Volgens velen is Google het voorbeeld van een modern bedrijf. Alvorens je je bedrijf modelleert naar Googles maatstaven kan je hier echter best goed over nadenken. Hier zijn alvast vier belangrijke aspecten opgelijst die volgens Chris Matyszczyk beter kunnen.
 

Privacy

Begin deze maand kondigde Google zijn nieuwe privacy-initiatief aan. Google wilt starten met mensen meer controle te geven over wat er gebeurt met hun data. Een Googlemedewerker vertelde trots dat het bedrijf privacy nu echt serieus neemt. Hoe lang bestaat Google ook al weer? Dit wilt zeggen dat Google al voor minstens zeven jaar ons webgedrag heeft gevolgd en e-mails heeft gelezen. En dit allemaal om ons betere online advertenties te tonen? Is dit het soort bedrijf dat je wilt hebben? Of zou er geen andere weg zijn naar succes?
 

Visie

Is het onoverkomelijk dat elk toekomstig bedrijf dezelfde visie op de wereld heeft als Google? Volgens Larry Page van Google zijn zelfrijdende auto’s een goed ding. Er zullen namelijk minder parkeerplaatsen nodig zijn en het verkeer zal een stuk veiliger zijn wanneer iedereen exact 120 kilometer per uur rijdt op de snelweg. Maar waar is de vrijheid gebleven? Geraken we zo niet gevangen in een gouden kooi? Zou het niet beter zijn een bedrijf te maken die onze geest verruimt in plaats van in toom houdt?

Productstrategie

Vaak maakt Google producten die de makers van de producten kan bekoren. Hoe representatief zijn deze mensen echter voor een gemiddeld persoon in de buitenwereld? Hoe vaak heeft Google al producten gemaakt die faalden de aandacht van het grote publiek te trekken, doordat ze enkel echt werden begrepen door mensen van Google zelf? Google Glass is hier al een mooi voorbeeld van. Wil je een bedrijf hebben die producten maakt enkel voor de mensen die er werken? Of ga je meer voor de voldoening die je krijgt wanneer je mensen die compleet verschillend zijn van jou jouw product zien gebruiken?

Vertrouwen

Alle bedrijven vragen om je vertrouwen. Echt vertrouwen komt echter niet met beloftes, maar met daden. Google begint dit te beseffen. Volgens medewerkers liep het bedrijf jaren te snel. Tijdens deze snellopende jaren vroeg het bedrijf om hen te vertrouwen. Velen van ons werden meegetrokken in de spurt om nieuwe dingen te proberen, waardoor we onze privédata voor het rapen lieten. Wil je een bedrijf maken die enkel vraagt om vertrouwd te worden? Of wil je een bedrijf die mensen vertrouwen, omdat ze dit simpelweg doen?

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business