Bedrijven hebben geen Big Data, enkel Bad Data

Slechte data kunnen leiden tot omzetverlies. Helaas heeft maar liefst 25 procent van de Belgische databases te lijden onder slechte big data.

Bedrijven goochelen tegenwoordig vaak en graag met grote termen en al even grote cijfers. Big is beautiful, maar enkel wanneer de toepassing ervan correct gebeurt. Zogenaamde ‘buzzwords’ als ‘cloud’ en ‘big data’ in het rond strooien, kan een bedrijf zijn geloofwaardigheid kosten wanneer blijkt dat zijn big data bestaat uit bad data.
 
 
Deze bad data kan niet enkel de geloofwaardigheid schaden, maar kan ook effectief leiden tot omzetverlies. Experian Data Quality berekende zo dat 88 procent van alle bedrijven last hebben van inaccurate data, waarbij de omzet tot 12 procent kan dalen.
 
Slechte big data
Bedrijven denken traditioneel te weinig na over wat ze met de verzamelde data willen doen. In plaats van gericht gegevens te verzamelen, harken ze vaak alles binnen dat er te vinden valt. Dit heeft als belangrijkste gevolg dat de data science teams van een bedrijf het merendeel van hun tijd spenderen aan het opkuisen van slechte data.
 
In september 2014 voerde bedrijfsinformatiespecialist Graydon voor België een soortgelijk onderzoek uit bij 130 Belgische ondernemingen, waaruit bleek dat maar liefst 25 procent van de Belgische databases bestaat uit vervuilde data. Dit zorgt vooral voor problemen op vlak van marketingacties: vele adresgegevens en contactpersonen in de databases zijn onvolledig of gewoonweg foutief door slecht onderhoud. Ongeveer 50 procent van de ontbrekende adresgegevens betreft een verkeerd ondernemingsnummer, de belangrijkste indentificatiefator van elk bedrijf. Een heel deel van het marketingbudget gaat zomaar verloren.
 
Goeie big data
Big data kan en wordt ook regelmatig aangewend (worden) op de juiste manier. Enkele goeie voorbeelden zijn hier Netflix, IBM en Amazon.
 
Netflix verzamelt ontelbaar veel gegevens van zijn gebruikers: wat kijken ze? Wanneer kijken ze? Waar kijken ze? Enzovoort. Het resultaat mag gezien worden: op basis van die verzamelde gegevens bieden ze de gebruiker een verbeterde dienstverlening aan. Gebruikers krijgen bijvoorbeeld suggesties om nieuwe films en series te zien, gebaseerd op wat ze reeds bekeken hebben.
 
IBM heeft een deal gesloten met The Weather Company om te bekijken hoe het weer de zakelijke wereld kan beïnvloeden. Dit omvat alle sectoren, van verzekeringen tot retail; zo kunnen zij inzichten in real-time aanbieden, waardoor bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen op basis van het weerbericht hun klanten kunnen aanraden om hun voertuig te verplaatsen.
 
Ook Amazon gebruikt verzamelde data om hun klanten een betere dienstverlening te verschaffen. Het bedrijf kan zich zo focussen op een toegewijde dienst na-verkoop, wat resulteert in een grotere klanttevredenheid. Een medewerker van Amazon krijgt dankzij een slimme datavergaring meteen te zien hoe hij een klant in nood het best kan bijstaan.
 
Big data is dus niet per definitie slecht, maar het moet wel op de juiste manier verzameld en beheerd worden. Gebeurd dit niet, dan kan dit leiden tot omzetverlies.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business