Nieuws

Google neemt maatregelen tegen onopzettelijke advertentieklikken

Google wilt het aantal onopzettelijke klikken op advertenties terugdringen. Hiervoor neemt het bedrijf verschillende maatregelen.


We hebben het allemaal al meegemaakt: In plaats van een advertentie te sluiten, klik je er per ongeluk op. Volgens recente studies zouden maar liefst 50 procent van de klikken op advertenties per ongeluk gebeuren. Dit is niet alleen vervelend voor de eindgebruiker, ook de adverteerders zien dit niet graag, aangezien zij hun advertentiekosten onnodig zien stijgen. In een blogpost zet Google uiteen welke stappen het al heeft ondernomen om deze ergernissen zo veel mogelijk weg te nemen.

Beeldrand

Volgens Google behoort de rand van een beeld tot de zone waar veel verkeerde klikken worden gemaakt. Dit gebeurt voornamelijk wanneer gebruikers proberen te scrollen naar een volgend beeldje. Om dit probleem te vermijden, heeft Google de klikken aan de rand van beelden geblokkeerd. De enkeling die wel graag op een advertentie klikt, zal op een centraler gelegen gedeelte van de advertentie moeten klikken.

App-icoon

Ook klikken mensen vaak per ongeluk op een advertentie wanneer ze deze eigenlijk willen sluiten. Om dit probleem van de baan te helpen, heeft Google het app-icoon ongevoelig gemaakt voor klikken, aangezien deze zich in de buurt van het sluiticoontje bevindt.

Vertraging

Advertenties zullen pas klikbaar worden nadat ze al een bepaalde periode op het scherm te zien zijn geweest. Hierdoor verzekert Google zich ervan dat de eindgebruiker de advertentie daadwerkelijk heeft bekeken alvorens hij hierop heeft geklikt. Ook zal je niet meer per ongeluk op een advertentie klikken doordat je nog niet had gezien dat deze er stond.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business