Nieuws

Amazon gebruikt machine learning voor reviewsysteem

De e-commerce gigant ontwikkelt een nieuwe tool, welke de klantenreviewsetup meer up-to-date en behulpzaam moeten maken.

Amazon rolt een grote verandering uit in zijn klantenreviewsysteem in de Verenigde Staten.  Een nieuw machine-learningplatform wordt geïntroduceerd, welke volledig binnenshuis werd ontwikkeld. “Dit systeem zal leren welke reviews het behulpzaamste zijn voor klanten en zal met de tijd verbeteren.” Vertelt Julie Law, de woordvoerster van Amazon. “Het is onze bedoeling klantenreviews behulpzamer te maken.”
De verandering, welke op vrijdag begon, zal initieel waarschijnlijk niet opvallen. Het nieuwe platform zal namelijk gradueel zijn waarderingssysteem en top reviews aanpassen. Er zal meer gewicht gegeven worden aan nieuwe reviews, reviews van geverifieerde Amazonklanten en reviews welke de meeste stemmen krijgen.
De vijfsterren-score, welke hiervoor zowat een gemiddelde van vijf sterren had, zal ook gewogen worden met dezelfde criteria. Hierdoor zal de score meer gaan variëren. Wanneer en of het nieuwe platform ook in andere landen wordt uitgerold, is nog niet duidelijk.
Klantenreviews zijn een cruciaal gedeelte van de Amazon-websites voor meer dan 20 jaar. Geschreven reviews en het vijfsterren-scoresysteem vormen een goede maatstaaf voor de populariteit en kwaliteit van producten, welke klanten niet kunnen aanraken of testen alvorens het te kopen. Om het vertrouwen van zijn klanten te behouden, is Amazon zeer voorzichtig bij het maken van veranderingen aan zijn scoresysteem. In april klaagde het bedrijf nog enkele reviewwebsites aan om valse reviews van zijn sites te weren.
Alvorens het nieuwe platform uit te rollen, heeft het bedrijf dit uitgebreid getest. “Het is bedoeld om de dingen veel handiger te maken, zodat mensen de zaken zien welke de huidige productervaringen reflecteren.” Aldus Law.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business