Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Bedrijven moeten hologramtechnologie omarmen om te veranderen en verbeteren

Aan Chauhan

 
Hologrammen, zoals de exemplaren die vandaag al virtueel bestaan met de hulp van de Microsoft Hololens, zullen in de toekomst essentieel zijn.

 

Organisaties die hologramtechnologie omarmen, kunnen eindproducten personaliseren, klantervaringen verbeteren en hun maatschappelijke impact vergroten. Denk bijvoorbeeld aan de gezondheidszorg: geneeskundestudenten aan leren met behulp van een 3D-hologram de kneepjes van het vak. Het gebruik van de Hololens – een nieuwe mixed-reality bril van Microsoft die de 3D-hologram kan weergeven – tijdens colleges, prikkelt het brein van studenten zodanig dat zij in hogere mate informatie kunnen opnemen. De lessen kunnen leiden tot beter opgeleide artsen. Hologrammen zorgen voor een naadloze samensmelting van de echte met de digitale wereld wat enorme kansen en mogelijkheden biedt.

 

De medische sector realiseert zich al steeds meer wat het nut is van de hologramtechnologie en investeert er daarom ook flink in. Niet alleen voor geneeskundestudenten heeft de technologie zijn voordeel. Hologrammen bieden de potentie röntgenstralen, ultrageluid, CT- en MRI-scans naar een volgende fase te brengen. Hoewel de vooruitgang van hologrammen om ons heen langzaamaan steeds meer zichtbaar wordt – denk aan het populaire Pokémon Go, of de levensechte hologram van André Hazes die optrad in de Ziggo Dome – moeten juist bedrijven zich meer gaan beseffen wat het nut is van hologramtechnologie en hier meer in investeren.

 

Een goed voorbeeld is de maakindustrie. Productontwerpers, ingenieurs en eindgebruikers kunnen naadloos met elkaar samenwerken bij het ontwerp en de ontwikkeling van nieuwe producten, zonder dat er hiaten ontstaan in de visualisatie van het eindproduct. Dit betekent dat de innovatie versnelt en producten worden gecreëerd met betere gebruikerservaringen, minder risico’s en lagere productiekosten. Een ander voorbeeld is de verbetering van verkoopprocessen. Het hologram kan klanten helpen de juiste producten te kiezen. Consumenten kunnen het product visualiseren binnen de persoonlijke omgeving. Zo kan hij zien hoe de nieuwe eettafel past bij de bank en salontafel die al in de woonkamer staan. Een ander voorbeeld, dat ook de maatschappelijke impact van hologramtechnologie aantoont, is de inzet van hologrammen om geografische gebieden in kaart te brengen. Denk daarbij vooral aan risicogebieden. Zo kan hologramtechnologie in combinatie met kunstmatige intelligentie, slimme sensoren en drones ondersteunen in de bestrijding van bosbranden. Het begint met een grote drone waarin holografische technologie wordt geïnstalleerd. De drone vliegt vervolgens naar een risicogebied en legt beelden vast die met behulp van software uiteindelijk een 3D-holografische kaart vormen. Met behulp van deze zeer gedetailleerde kaart, kan nauwkeuriger worden ingeschat hoe bosbranden bestreden moeten worden.

 

Dat klinkt enorm futuristisch, maar deze toepassingen zijn nu al inzetbaar. Wat moeten bedrijven nu doen om de hologramtechnologie succesvol te kunnen inzetten? Allereerst moet de uiteindelijke technologie gemakkelijk te gebruiken zijn. Waar voorheen voor het gebruik van hologrammen duur en groot projectiemateriaal nodig was, is de Hololens van Microsoft klein en gemakkelijk te gebruiken in bijvoorbeeld de collegezaal van de geneeskundestudent. Ten tweede moet het bedrijf beschikken over geavanceerde camera’s die 3D-informatie kunnen vastleggen en diepte kunnen herkennen. Dergelijke camera’s en vergelijkbare apparaten kunnen verschillende perspectieven vastleggen die van belang zijn bij het construeren van een hologram. Tot slot moeten bedrijven ervoor zorgen grote hoeveelheden data te kunnen verzamelen en deze ook kunnen verwerken. Met data kunnen we bijvoorbeeld leren over het milieu en doordat slimme algoritmes trends kunnen lezen en interpreteren kan het real-time gedrag en weergave van het hologram daarop worden aangepast.

 

We hoeven dus niet te wachten op de toekomst, want de ontwikkeling van de hologramtechnologie gaat snel, de benodigde technologie is daar en de voordelen van hologramtechnologie zijn meer dan duidelijk. Bedrijven moeten de technologie omarmen en investeren om de ontwikkeling mogelijk te maken en talrijke kansen rondom de technologie te grijpen.

 

Aan Chauhan is Chief Technology Officer bij Cognizant

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS

[Partnerinfo] Gentse scale-up Intuo brengt risico’s op burn-out als gevolg van bedrijfscultuur in kaart

16 November   |