In aanloop naar de Vuelta: hoe leid ik mijn KMO als een wielerploeg?
Tot voor enkele jaren kon enkel de Tour de France ons verleiden tot enkele uurtjes lui in de zetel hangen op een zomerse namiddag. Maar de voorbije jaren zijn de Giro in Italië en vooral de Spaanse Vuelta steeds aantrekkelijker, spannender en dus ook populairder geworden, zowel bij de renners als bij het publiek. Daarom kijk ik nu al uit naar de start van de Vuelta op 19 augustus, waar ook dit jaar weer vuurwerk wordt verwacht, alleen al omdat het Contadors laatste wapenfeit wordt.
En terwijl ik de teams 21 ritten en drie weken lang tot het uiterste zie gaan, zal ik ongetwijfeld weer af en toe denken aan de combinatie van sprints en marathons die onze KMO’s voortdurend tot een goed einde moeten brengen om te overleven en om als winnaar uit de race te komen.
Inderdaad, elke onderneming heeft zijn eigen metaforische Vuelta af te leggen om zijn onderneming te laten groeien. En de manier waarop bedrijfsleiders die groei realiseren, doet op meer dan één manier denken aan wat teamleiders van de beste wielerteams moeten realiseren om tot de top te blijven behoren.
1.Bouw een team-cultuur
Ook al kan slechts één renner de rode trui aantrekken aan het einde van de race, toch is de Vuelta bovenal een teamsport. Elk wielerteam bestaat uit ongeveer 25 leden, die elk afzonderlijk een belangrijke rol te vervullen hebben. Achter elke Cavendish, Landa of Contador staat een volledig ondersteunend team van renners, technici, diëtisten, fysiotherapeuten en administratieve krachten. Heel erg te vergelijken met een KMO eigenlijk. De overwinning gaat uiteindelijk naar de leider die de visie en de strategie richting succes kan uitwerken en tegelijk het team kan motiveren om zijn strategie te helpen realiseren.
Het komt erop neer dat je een sterke visie en bedrijfscultuur moet ontwikkelen, waarbij iedereen zich schaart achter hetzelfde doel en dezelfde kernwaarden omhelst. Net als elk team in La Vuelta. Hoe eerder je deze doelen en waarden vastlegt, hoe meer iedereen zich deel zal voelen van de gehele onderneming en hoe beter je zal groeien. Maar beter laat dan nooit: ook al ben je al enkele jaren bezig, toch loont het de moeite om even de tijd te nemen voor het uittekenen van je visie, waarom je dit wil realiseren en hoe je daar wil geraken.
Met een hecht team en een sterke cultuur die vertrouwen uitstraalt ben je ook beter gewapend voor de moeilijke momenten. Kijk maar naar de valpartij in het begin van de Tour, waarbij Chris Froome en zijn ploegmaat Geraint Thomas betrokken waren op de natte en spekgladde Belgische wegen. Hun teammaats lieten zich hierdoor niet ontmoedigen, wel integendeel: ze zorgden er samen voor dat de twee renners terug in het peloton geraakten en met extra vertrouwen de volgende dagen konden aanvatten. Net die onvoorwaardelijke steun op zulke momenten heeft mee voor het gekende eindresultaat gezorgd.
2. Gebruik data om de prestaties te verbeteren
Elke seconde van de Vuelta wordt de prestatie van de renners geanalyseerd. Wanneer piekten ze, hoe was hun zuurstofopname, hoe hoog ging hun hartslag in de sprint? Al deze data worden minutieus onderzocht door de ‘performance director’ om uiteindelijk die felbegeerde rode trui te veroveren.
Dat geldt ook voor bedrijven. Met name kmo’s doen er goed aan om de beschikbare data zo goed mogelijk te benutten om markttrends te voorspellen en om ervoor te zorgen dat ze nieuwe opportuniteiten kunnen benutten. Maar om het maximum uit hun data te halen moeten ze die ook op de juiste manier vastleggen. Het blijft me verbazen hoeveel kleine bedrijven nog steeds gebruik maken van Excel voor het beheer van hun klantengegevens. Bedrijven die zulke waardevolle informatie in een spreadsheet bewaren, hebben het veel moeilijker om zinvolle inzichten in hun klanten te bereiken.
Uit mijn gesprekken met kmo-managers heb ik geleerd dat de snelst groeiende ondernemingen vanaf het begin gebruik maken van een CRM-platform om al hun klantengegevens centraal te bewaren. Het grote voordeel hiervan is dat je technologie meegroeit met je bedrijf. Geen geknoei met onoverzichtelijke spreadsheets dus maar een snelle en eenvoudige analyse van alle klanten die je alle nodige informatie oplevert: groei, efficiëntie, klantengedrag, trends, …
Zelfs teams in de Vuelta benutten real-time data op basis van cloud-technology om relevante inzichten te bereiken en alles centraal op te slaan. Elke renner heeft een GPS tracking-apparaat aan zijn zadel om zijn individuele prestatie, snelheid en positie te volgen. Door real-time data te verzamelen en te begrijpen kunnen teams sneller hun strategie en tactiek aanpassen op elk moment tijdens de rit.
Ook kmo’s kunnen zulke op real-time data gebaseerde inzichten gebruiken. Maar daarvoor heb je wel het juiste platform nodig om je gegevens te beheren en de juiste tools om die inzichten naar boven te halen. Een klantgerichte data management-strategie – in combinatie met de juiste tools – helpt bedrijven om slimmer, persoonlijker en meer toekomstgericht te werken.
3. Kies toekomstbestendige technologie
Zonder technologie kom je nergens. Elk wielerteam probeert het verschil te maken met de nieuwste, nog snellere fietsen. Dat moeten kmo’s ook doen. Zij moeten kiezen voor toekomstbestendige technologie, die hen geen groeipijnen bezorgt. Hiervoor moet je er onder meer voor zorgen dat de geselecteerde technologie op maat van de bedrijfsdoelstellingen en je groeiverwachtingen is. Je moet ook nadenken over wat elkeen binnen het bedrijf nodig heeft, op elk niveau en in elke afdeling.
Een typische fout die kmo’s vaak maken, is dat ze technologie kopen die in één afdeling goed werkt, maar uiteindelijk leidt tot een stroevere samenwerking met de rest van het bedrijf. Snelgroeiende bedrijven die innovatief willen blijven en flexibel willen kunnen inspelen op de behoeften van de klant, kunnen zich zulke verzuiling niet veroorloven: hierdoor wordt het alleen maar moeilijker om de informatie te vinden waar en wanneer de klant die nodig heeft.
Elk bedrijf rijdt zijn eigen Vuelta. De ene dag is het een steile klim om een langverwacht contract binnen te rijven, de volgende een ploegentijdrit om de klantentevredenheid te verzekeren, en af en toe is het gewoon een sprint naar de juiste oplossing voor een klantenprobleem. Maar voor elke etappe heb je teamwork nodig, en topprestaties, en de juiste technologie binnen handbereik. Enkel zo kom je als eerste over de streep en keert je team met de rode trui terug naar huis.
Sanj Bhayro is Senior Vice President EMEA Commercial Sales bij Salesforce