Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

4 manieren om je voor te bereiden op blockchain

Rudolf de Schipper

 
Het is van levensbelang om de evolutie van Blockchain te blijven monitoren terwijl de markt volwassen wordt. Op die manier moet je niet van nul beginnen als je bedrijf klaar is om ervoor te gaan.

 

Als je in de financiële dienstensector werkt heb je ongetwijfeld al van blockchain gehoord. Voor degenen bij wie geen belletje gaat rinkelen: blockchain is de cryptografische technologie achter bijvoorbeeld het Bitcoin-netwerk. Het is een manier voor mensen die elkaar niet kennen of elkaar niet vertrouwen om bij te houden wie eigenaar is van wat. Een methode om te verzekeren dat beloftes gehouden worden.

 

De meningen zijn verdeeld. Sommige analisten promoten het disruptieve potentieel ervan, anderen waarschuwen dat het een digitale afleiding kan zijn en adviseren om er voorzichtig mee te zijn. Sowieso wordt elke onderneming bij het verkennen van een ontwrichtende nieuwe technologie gebombardeerd met een overweldigende hoeveelheid aan informatie en sterk verschillende meningen van experts in de sector. Je kan echter niet gewoon een oogje dichtknijpen voor het potentieel dat blockchain kan bieden en de voordelen die het zou kunnen opleveren voor jouw organisatie.

 

Het is de moeite waard om naar de feiten te kijken, een go-forward aanpak te formuleren en die af te stemmen op uw organisatorische doelen én zin voor risico. Dit zijn vier manieren waarop je dat kan doen:

 

  1. Maak van blockchain een strategisch focusgebied voor marktonderzoek

Alleen al door de grote marktaandacht en -activiteit is blockchain het waard om in je lijst met strategische focusgebieden te staan, samen met andere opkomende domeinen als IoT en intelligente automatisering. Hou het in je achterhoofd en monitor de interesse van je klanten en partners. Ontdek hoe blockchain kan aansluiten bij jouw digitale bedrijfsstrategie en die in de toekomst kan ondersteunen.

 

  1. Herken de huidige status en het traject van blockchain en reageer daarop

Wanneer een bedrijf opkomende technologieën binnenhaalt, zijn er over het algemeen – zoals bij surfen – drie golven die je kan nemen. Een bepaalde trend moet in de pionier- of early adopter-fase behoorlijk anders worden behandeld dan in de voorlopers- of zelfs achterlopers-fase. En ook de soorten voordelen die je kan verwachten zijn heel anders in elke fase.

 

Voor pioniers die risico’s willen nemen is er in de eerste “emerging” golf een groot potentieel voor het transformeren van het bedrijfsmodel. Als je organisatie eerder conservatief is, kan je wachten op de tweede “differentiërende” golf om te kunnen profiteren van het concurrentievoordeel van de early adopter of op de derde “business value” golf voor de bewezen zakelijke waarde.

 

  1. Monitor nieuwe toepassingen en zoek parallellen

Het momentum van de brancheorganisaties en dat van individuele spelers en technologie providers tracken is levensbelangrijk. Dat zal je niet alleen helpen bij het volgen van nieuwe toepassingen en tests, maar helpt je ook bij het bepalen welke alternatieve blockchains (‘altchains’) voor verschillende doeleinden gebruikt kunnen worden.

 

  1. Gebruik as-a-service-diensten voor snelle pilootversies en proof-of-concepts

Dankzij blockchain-as-a-service, via de cloud aangeboden door technologie providers in de vorm van tools, diensten en infrastructuur, kan je gestroomlijnde methodes creëren voor pilootprojecten en proof-of-concepts en kan je je beoogde bedrijfsmodellen valideren zonder dure infrastructuur te moeten uitbouwen.

 

Rudolf de Schipper is Senior Project Manager bij Unisys België.

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS