Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Intuïtie automatiseren: is Management by automated thought de toekomst?

Ronald Vanhijfte

 
Wat ‘denken’ precies is, zal in de toekomst misschien grondig veranderen. In een wereld waarin we steeds meer automatiseren, is het geen sciencefiction meer om uit te kijken naar slimme digitale managers.

 

We kennen management by objectives, by fear, by exception en tal van anderen. Het gebeurt allemaal op rationele en intuïtieve basis. Maar wat als je die intuïtie en gedachten kan automatiseren? Wat als je gedachtegangen van mensen kan sturen of op zijn minst beïnvloeden? Mogelijk besteed je nu veel tijd aan hoe de bedrijfsresultaten te verbeteren en operationele processen te beheren. Laat die gedachten maar eens los, want in de nabije toekomst wordt ons menselijke bewustzijn overhoop gehaald door kunstmatige intelligentie en de opkomst van slimme apps. Denken wordt mogelijk iets heel anders dan de huidige definitie.

 

Overal ter wereld verschijnen smart cities, waarin ecosystemen van connected apparatuur en intelligente systemen richting geven aan de manier van wonen, werken en leven. Bedrijven die slimme apps en cloud-toepassingen kunnen leveren, richten zich hier op. We zien al voorbeelden van slimme implantaten, geheugenverbeterende componenten en protheses die het menselijke bewegen verbeteren. Biometrie begint een serieuze markt te worden. Wearables en aanpassingen op het lichaam vormen een interessante kans voor app-ontwikkelaars. Het realiseren van idee-simulaties werpt een totaal ander licht op bewustzijn, bewustwording en gedachten. Een geautomatiseerde gedachtengang klinkt misschien eng, maar als standaard beslisprocessen, nauwkeurig en constant verlopen, is management by automated thought misschien wel een aantrekkelijke optie.

 

Een toekomstscenario

Je wordt wakker en je speelt nog even die interessante droom af. De highlights deel je via social media. Het ecosysteem van met elkaar verbonden apps is continu aan de slag om je lichamelijke gezondheid te monitoren en brengt tijdens het ontbijt verslag uit. Op basis van dat advies trek je vandaag je organische shirt aan, zodat het schaafwondje op je arm kan worden hersteld. Eenmaal op kantoor zijn de standaard taken al gedaan (bijvoorbeeld wat nieuwsbrieven scannen op relevantie), want die zijn onderweg door je brein al weggewerkt. Klinkt als verre toekomstmuziek? De combinatie van biologische en digitale intelligentie is belangrijk onderdeel in ‘knowledge engineering’, gericht op het oplossen van complexe problemen. Elon Musk (van onder andere Tesla) startte onlangs Neuralink, een bedrijf dat computers aan het brein verbindt, met als argument: “als we waarde willen blijven toevoegen moet onze kennis en kunde sneller ontwikkelen dan lichamelijk mogelijk. We hebben de ondersteuning van machines nodig.”.

 

Voorbereiden

Uiteraard is dit een (heel) lange termijn visie. Maar dat geeft je nu wel tijd om alvast de nodige voorbereidingen te treffen. Zijn jouw apps, degene die je in gebruik hebt of aanbiedt, klaar voor de toekomst? Hoe snel kan je cloud-architecturen ontwikkelen waarbinnen het eenvoudig is om met apps te schuiven, terwijl cyberaanvallen middels machine-learning worden afgestopt? Zijn jouw mensen op de hoogte van virtual reality? Is jouw bedrijfsmodel geschikt om met kunstmatige intelligentie om te gaan? Zijn jouw diensten beschermd op de lange termijn en blijft data van gebruikers die met hun tijd meegaan veilig?

 

Met de ontwikkeling van de digitale economie wordt het steeds belangrijker om sneller te kunnen denken, slimmer te kunnen werken en data veilig te houden. Machine learning wordt een vast onderdeel van strategie om waarde toe te voegen. Daarnaast zal kunstmatige intelligentie steeds meer taken regelen, zoals standaard transacties, diagnosestelling, risicobepaling en procesaansturing. Apps zijn niet langer verbonden aan specifieke apparaten en cloud-architecturen, maar worden onderdeel van een ecosysteem van high-tech, alomtegenwoordige software-oplossingen. Het gebruik van data uit consumentengedrag komt steeds vaker voor. Verzekeraars experimenteren al met sensoren in auto’s om de premies te bepalen aan de hand van het rijgedrag van de klant.

 

Toegang tot gevoelige data en apps is inmiddels integraal onderdeel van ons dagelijks leven, bijvoorbeeld voor online banking en aankopen. Persoonlijke authenticatie is daarom van groot belang voor beveiliging. Je digitale identiteit is daarom van cruciaal belang. Wie je bent, wat je doet en welke data je hebt, wordt alleen maar belangrijker in onderlinge contacten met personen en bedrijven. Overheden experimenteren al met papierloze paspoorten, waarbij biometrische gegevens van reizigers digitaal wordt opgeslagen en gebruikt voor identificatie. De mens wordt zijn eigen wachtwoord.

 

Hack the human

Computers worden steeds menselijker. Slimme machines kunnen tegen ons praten in onze eigen taal en interacteren middels kunstmatige intelligentie. Herkenning van emoties maakt communicatie tussen mensen en apparaten interactiever en natuurlijker. Apps worden al zo ontwikkeld dat ze lerend vermogen hebben om je beter van dienst te zijn. ‘Vermenselijkte’ interfaces vragen van directeuren en managers om na te denken over wat een merk moet uitstralen, hoe het moet communiceren en zelfs hoe het moet aanvoelen in fysiek contact met het menselijk lichaam. Als slimme apps persoonlijker worden, heeft dat gevolgen voor de manier van vermarkten van diensten en producten en interactie met gebruikers. Aan de andere kant komen nieuwe vraagstukken naar voren over hoe we dit in veilige banen leiden, en niet het risico van ‘hack the human’ of ‘breach the brain’ lopen.

 

Terwijl kunstmatige intelligentie meer over ons leert, leren wij beter om te gaan met gadgets en ze aan te sturen met ons brein. Machinerie wordt (is?) alomtegenwoordig. Het IoT biedt objecten een digitale identiteit, en allerlei apparaten om ons heen zijn straks aan te sturen door ons eigen bewustzijn in combinatie met apps. Neil Harbisson, ‘s werelds eerste cyborg met een antenne in zijn schedel geïmplanteerd was onlangs bij het SAS Forum in Nederland en vertelde daar dat de grens tussen apparaat en menselijk lichaam steeds meer vervaagt: “Het woord applicatie kan straks ook worden gebruikt voor het implanteren van een nieuw orgaan of zintuig. Augmented zintuigen vormen een goed alternatief voor drugs; in plaats van chemicaliën kun je gewoon cybernetics toepassen en een veel specifieker resultaat behalen.”

 

Hou je kop erbij

Het is hoog tijd om onze gedachten erbij te houden. We maken een overstap naar een wereld waarin kunstmatige intelligentie echte intelligentie wordt dat een waardig alternatief wordt voor de rationele mens. We moeten ons voorbereiden op een wereld waarin telepathische functies, de mens en gefabriceerd bewustzijn samenwerkt. De voorspellingen zijn dat huidige bedrijfsmodellen die zijn gebaseerd op statische informatie en cloud-architecturen voor nieuwe uitdagingen staan. Gebruikersbehoeftes zullen steeds sneller veranderen door dynamische app-intelligentie, resulterend in nieuwe gedragspatronen van cyber-burgers. Bedrijven hebben grotere flexibiliteit nodig om hier sneller op in te kunnen spelen. Apps zullen een cruciale rol gaan spelen in het beschermen van de merkidentiteit en data-uitwisseling met klanten; het wordt het nieuwe handelen. Management by automated thought is mogelijk dichterbij dan je denkt.

 

Ronald Vanhijfte is Regional Manager Benelux F5 Networks

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS