Blog

Diversiteit : een noodzaak voor de gezondheid van bedrijven

Bedrijven hebben baat bij een duidelijk beleid rond diversiteit. Daar zijn twee belangrijke redenen voor te onderscheiden.

Een studie van socioloog Piet Bracke (U Gent) toonde onlangs aan dat in landen met een grotere gendergelijkheid het verschil in depressies tussen mannen en vrouwen kleiner is, en België scoort blijkbaar heel goed op dat vlak, toch in vergelijking met andere Europese landen. Gendergelijkheid is één van de aspecten van diversiteit. Onder diversiteit in bedrijven verstaan we : het beleid dat een bedrijf voert om geen onderscheid te maken in geslacht, huidskleur, godsdienst, sexuele voorkeur en dergelijke meer. Waarom zou een bedrijf dat nu doen?
 
Ten eerste is er zeker het concept van “corporate social responsibility” (CSR). Een bedrijf past zich aan aan de maatschappij waarin het opereert en conformeert zich met de cultuur van beschaving rond zich. Daarbij werkt een bedrijf met waarden. Bij Capgemini bijvoorbeeld zijn dat (sorry voor het Engels): honesty, trust, boldness, freedom, team spirit, modesty en fun. Aan de hand van deze waarden ontwikkelt een bedrijf een ethische code, die verhindert dat schadelijke zaken kunnen gebeuren : geen fraude, geen inbreuken op de wetgeving omtrent mededinging (denk maar aan de recente boetes voor onder andere Colruyt en Delhaize, toch geen kleine namen), geen discriminatie en duurzaam ondernemen.
 
Ten tweede is diversiteit gewoon ook noodzakelijk voor de financiële en economische gezondheid van het bedrijf. Hoe rijmt dit ? Diversiteit leidt tot een verbeterde capaciteit voor innovatie, doordat er verschillende culturen, rassen, mannen en vrouwen met elkaar in contact komen en hun eigen inzichten gaan uiten en delen. Frans filosoof Nicolas Boileau schreef in de 17de eeuw al : “Au choc des idées jaillit la lumiere”. Innovatie is het overlevingsinstinct van een bedrijf, onontbeerlijk om een antwoord te vinden op disrupties in het competitieve landschap, en om de klant aan boord te houden. Diversiteit die leidt tot baanbrekende innovaties, helpt alzo de omzet te doen groeien en de winst te maximaliseren. Zo simpel ligt het eigenlijk. Daarom is diversiteit een “must” voor elk bedrijf, zeker voor multinationale bedrijven maar ook voor KMO’s. En ik ben ervan overtuigd dat ook overheidsdiensten baat hebben bij diversiteit in hun rangen, om zo de burger op optimale wijze te bedienen. Om met een andere uitspraak van Nicolas Boileau te eindigen : “Ce qui se conçoit bien, s’énonce clairement”.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business