Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Big Data: een informatiemanagement en geen storage issue

Michiel von der Crone

 
Mensen dachten tot voor kort dat Big Data puur een storage-probleem was. Het daadwerkelijke probleem zit niet in de opslag, maar in het informatiemanagement.

Big Data: een informatiemanagement en geen storage issue

Het meest gehoorde buzzword in de IT is tegenwoordig Big Data − naast cloud, analytics en mobiel natuurlijk. Tot nu toe focussen de meeste discussies rond Big Data op storage. Mensen dachten tot voor kort dat Big Data puur een storage-probleem was. Organisaties vroegen zich af of ze wel voldoende capaciteit hadden in de toekomst om al de data die ze genereren op te slaan. Nu is capaciteit ook wel van belang, en hebben organisaties het hard nodig om goed voorbereid te zijn op de toekomst, maar het daadwerkelijke probleem zit niet in de opslag van Big Data, maar het informatiemanagement.

Een vooruitstrevende informatiebeheerstrategie zorgt ervoor dat een organisatie data kan categoriseren en analyseren. Een goed voorbeeld is het bankwezen, waar elke seconde duizenden klanttransacties verwerkt en opgeslagen worden. In het begintijdperk van elektronisch bankieren kon je alleen de relatief nieuwe transacties inzien vanaf je computerscherm. Wilde je verder terug in de tijd, zeg drie weken, dan moest je teruggrijpen op de ouderwetse papieren bankafschriften. Nu kun je bij veel banken ver terug in de tijd en uitgebreide zoekopdrachten succesvol uitvoeren.

Bankier-apps maken het leven nog een stukje makkelijker. Hoe meer informatie een bank je kan aanbieden, des te sterker wordt dit als USP. Het is duidelijk dat dit marketinggedreven is en niet door technologie. Succesvolle e-commerce-retailers passen dezelfde principes toe. Zij gebruiken transactie-informatie om hun klanten services te bieden, te entertainen en contact met ze te leggen. Punt is dat zij statische transactiedata gebruiken en die transformeren tot ‘illegale’ data door het hergebruiken ervan.

Potentieel

De meeste bedrijven zijn op de een of andere manier bezig met Big Data, omdat ze het potentieel ervan erkennen. Volgens Gartner, Inc.[1] zijn er vooral veel plannen, maar gaan weinig bedrijven over op daadwerkelijke implementatie. Want eenmaal die weg ingeslagen, hebben ze een paar hordes te nemen. Ten eerste moet duidelijk worden welke data van toegevoegde waarde is voor de organisatie. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Er moet veel data onder de loep genomen worden en de pareltjes vinden kan een uitdaging zijn. Toch is het bepalen van de waardevolle data de eerste stap in elke Big Data-strategie.

Een volgende stap is het kiezen van de juiste analysetool die trends in data ontdekt. Bijvoorbeeld trends over de impact van een specifieke marketingcampagne of bij de klantservice. Met deze tools is data te analyseren en de informatie die hieruit ontstaat, is te gebruiken om bedrijfsprocessen te verbeteren.

Technologie evolueert

Historisch gezien hebben grote bedrijven niet alleen de meeste data om te analyseren, ze hebben ook de middelen om in dit proces te investeren. Deze technologie evolueert in een snel tempo. Hierdoor is het mogelijk dat analyseren en trends ontdekken niet langer alleen is weggelegd voor grote ondernemingen. Ook middelgrote bedrijven kunnen gebruikmaken van deze technologie. Deze organisaties genereren ook steeds meer data en profiteren zo van eenvoudige tools die passen bij hun bedrijfsgrootte.

Een Big Data-strategie start met een informatiemanagement-strategie − dat is in ieder geval duidelijk.

[1] Onderzoeksanalyse: Big Data Adoption in 2013 Shows Substance Behind the Hype

 

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS