Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Digitaal aangetekend schrijven: zo werkt het

Dorien Vervoort

 
De Belgische overheid gaf vorig jaar groen licht voor digitaal aangetekend schrijven. Hoe werkt deze methode?

 

The Acto Group lanceerde een week geleden digitaal aangetekend schrijven. De specialist op het vlak van documentdistributiebeheer speelt hiermee in op de goedgekeurde Digital Act van de Belgische regering die elektronische documenten dezelfde juridische waarde geeft als hun papieren tegenhangers. We kregen een testformulier toegestuurd via het platform van The Acto Group en probeerden de technologie uit.

 

1. Informatie

The Acto Group gaat ervan uit dat de verzender de ontvanger kent. Alvorens je een digitaal aangetekend schrijven kan ontvangen, moet de verzender dan ook de nodige informatie over jou hebben. Naast je e-mailadres wordt eveneens je gsm-nummer en naam gevraagd. Deze info wordt later gebruikt om te controleren of je wel degelijk de persoon bent die je beweert te zijn.

 

 

2. Mail

Vervolgens ontvang je het aangetekend schrijven via mail. In de mail zie je slechts de zendingcode en een deel van de contactinformatie van de bestemmeling staan. Deze info is voldoende om je ervan te verzekeren dat het document voor jou bedoeld is, waarna je kan kiezen om het aangetekend schrijven te ontvangen. Indien je hier niet voor kiest, kan The Acto Group ervoor kiezen om het document alsnog af te drukken en via de post te versturen.

 

 

3. Identiteit bevestigen

Je wordt naar een pagina gestuurd, waar je je identiteit dient te bevestigen. Hiervoor moet je je volledige voor- en achternaam opgeven en je gsm-nummer vervolledigen. The Acto Group gebruikt je telefoonnummer om een cijfercode door te sturen. In wezen komt deze stap overeen met tweestapsverificatie, al worden er hier wel meer gegevens gevraagd dan bij de doorsnee online dienst.

 

 

4. Document ophalen

Na enkele seconden ontvang je een 6-cijferige code op je smartphone. Deze code moet je opgeven op de website van The Acto Group, waarna je het document kan downloaden of naar jezelf mailen. Dat document werd door de verzender naar de servers van The Acto Group verstuurd via een beveiligde SFTP-verbinding.

 

Prijzen

The Acto Group biedt twee betaalformules aan voor hun platform. Wanneer je minder dan 400 documenten per maand uitstuurt, betaal 75 euro per maand en 1,75 euro per document. Wie meer dan 400 aangetekende brieven per maand opstuurt, betaalt 200 euro per maand en 1,25 euro per brief. Ter vergelijking: voor een papieren aangetekend schrijven, betaal je 6,03 euro en 1,25 euro voor het ontvangstbewijs.

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS