Achtergrond

6 tips om het gevaar van sociale media te beperken

Als je op het werk weleens naar sociale media surft, ben je niet alleen. Helaas kan je zo ook je bedrijf in gevaar brengen.

 
Sociale media houden meer risico’s in dan velen vermoeden, maar toch surft bijna elke werknemers weleens naar Facebook, Twitter of Instagram op het werk. Cybercriminelen kunnen de platformen gebruiken om malware te verspreiden, gegevens te stelen of hun volgende doelwit uit te kiezen, waardoor niet alleen jij, maar ook je bedrijf gevaar loopt. Het veiligste is om geheelonthouder te worden maar met een paar eenvoudige tips kan je gelukkig al heel wat doen om de risico’s te verminderen.

1. Beveilig je systeem

Beveiliging is belangrijk voor elk systeem dat verbonden is met het internet, maar kan vooral veel leed besparen op sociale media. Eens geïnfecteerd met malware, kan je die namelijk onbewust verspreiden via platformen als Facebook of Twitter. Berichten worden in jouw naam uitgestuurd, waardoor ook je vrienden in de val trappen en besmet raken. Zorg ervoor dat je een degelijke antivirusscanner hebt die up-to-date is. Daarnaast kan je ook kijken naar bijkomende maatregelen, zoals een antispyware- of anti-adware-tool.

2. Zet multifactor-authenticatie aan

Het is een gedoe, elke keer inloggen met een code die je aankrijgt via smartphone, maar het is wel een aanrader als veiligheid hoog op je lijstje staat. Door multifactor-authenticatie (MFA) in te schakelen, is jouw account enkel nog toegankelijk met je wachtwoord én een unieke code die naar je smartphone wordt verstuurd. Zelfs als je gehackt wordt, kunnen hackers niet inloggen.

3. Denk voor je deelt

Uiteindelijk draait sociale media om delen, maar toch kan je details over je werkomgeving maar beter voor jezelf houden. Cybercriminelen gebruiken sociale media als LinkedIn of Facebook namelijk om informatie te verzamelen die kan helpen bij hun volgende aanval. Met namen van collega’s of projecten, kunnen ze bijvoorbeeld een phishing-mail extra geloofwaardig maken. Toch maar twee keer nadenken voor je een screenshot deelt of informatie over je werk deelt.

4. Blijf op de hoogte van gevaren

Scams of malware die op sociale media circuleren, worden al snel bekend. Recent werd er bijvoorbeeld gewaarschuwd voor het Facebook-filmpje dat je met malware opzadelde of de scam die zich voordeed als een melding van Facebook, maar eigenlijk je gegevens wilde ontfutselen. Het zijn berichten die onheilspellend klinken, maar je uiteindelijk ook een hoop miserie kunnen besparen. Een gewaarschuwd man (of vrouw) is er tenslotte twee waard.

5. Verifieer vriendschapsverzoeken

Een grote groep gebruikers is geneigd om een vriendschapsverzoek te aanvaarden, ook van een onbekende. Soms is zo’n verzoek mooi ingekleed: de persoon vertelt je dat jullie elkaar hebben ontmoet op een conferentie waar je inderdaad aanwezig was. (Een makkelijke leugen als je veel deelt: zie tip 3.) Iemand met minder goede bedoelingen kan zo makkelijk toegang krijgen tot jouw profiel en het netwerk van je vrienden. Google daarom de naam en eventueel het bedrijf van de verzoeker; dat geeft je meestal al een indicatie of het om een echt profiel gaat.

6. Gezond verstand

Ten slotte moet je gewoon aandacht besteden aan wat je doet en laat op sociale media. Gebruikers zijn doorgaans minder kritisch wanneer ze surfen op Twitter, Facebook of Instagram, maar het is belangrijk dat je nog altijd met een gezonde dosis skepticisme surft. Als iemand je tagt op een willekeurige foto, als je een bericht aankrijgt met een verdachte link of een verzoek aankrijgt van een onbekende: gebruik dan je gezond verstand.
 
//www.smartbiz.be/achtergrond/168350/5-manieren-om-sociale-media-te-schakelen-voor-jouw-b2b-bedrijf/
 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business