Van data naar inzichten

Weinig bedrijven die zo zwaar teren op data als Graydon. Het is dan ook hun businessmodel: zakelijke informatie verkopen aan bedrijven. Klanten bijkomende inzichten en zelfs beslissingsadvies geven, is de uitdaging.

 
‘Een kop die we zelf ook hadden kunnen bedenken’. Aan het woord is Peter Gazelle, de managing director van Graydon België. Gazelle reageert op een cover van Smart Business met als grote titel ‘Data is het nieuwe goud’. ‘In business-to-consumer is data, en meer bepaald persoonsgegevens, heel ver doorgedrukt. Allemaal onder het mom van know-your-customer. In business-to-business ligt de weg nog helemaal open, zeker wat betreft het creëren van inzichten op basis van big data’, legt Gazelle uit.
 
En net daar liggen de kansen voor een databedrijf zoals Graydon. Van een handelsinformatieleverancier, die zich baseert op eerder traditionele databronnen, wil het de transitie maken naar een omgeving waarin het met méér data méér inzichten kan leveren.
 

Peter Gazelle is managing director van Graydon België, een leverancier van bedrijfsinformatie.

Bedrijfsgegevens

Vandaag is nog heel veel bedrijfsdata afkomstig van bronnen zoals de Nationale Bank van België, diverse rechtbanken, en natuurlijk de Kruispuntbank van Ondernemingen. ‘Klassieke bronnen die al vele tientallen jaren bestaan, en die hun data ook steeds vaker openstellen voor het grote publiek’, aldus Gazelle. Bij Graydon zien ze het publiek maken van data wel degelijk als een bedreiging voor hun business: ‘data wordt een commodity’, beaamt Gazelle.
 
Graydon heeft algoritmes in huis om verschillende soorten bedrijfsaspecten in kaart te brengen. Zo zijn er onder andere rapporten mogelijk rond faillissements- en ook groeiprobabiliteit. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar harde financiële informatie. Ook bijvoorbeeld informatie over de bestuurders, en de diverse functiebekleders in een bedrijf zijn nuttige gegevens. Klanten van Graydon kunnen zo beter inschatten met wie ze zaken doen, en daar hun marketing- en zelfs salesstrategie op afstemmen.
 
Een nog altijd belangrijke bron van data die volgens Gazelle een duidelijke toegevoegde waarde geeft, zijn de betalingservaringen van bedrijven. Ofwel, op welke termijn betaalt een bedrijf zijn leveranciers? Die betalingsinformatie wordt aangeleverd door de Graydon-klanten zelf. ‘We verwerken zo jaarlijks 10 miljoen betalingservaringen van onze klanten. Dit is heel verse, waarheidsgetrouwe data, in tegenstelling tot bijvoorbeeld zoiets als een balans’, klinkt het.
 

‘Data wordt een commodity.’

Verrijken

Dergelijke data verkrijgen kan trouwens op drie manieren: je koopt de data, je ruilt je eigen data, of je ‘scrapet’ data van het internet. In dat laatste geval gaat het dan om gratis informatie die wordt gepubliceerd op bedrijfswebsites, in persberichten en zelfs op sociale media. Gazelle beseft wel dat dergelijke informatie niet altijd betrouwbaar hoeft te zijn, en dat je dus extra waakzaam moet zijn over de kwaliteit ervan: ‘Onze algoritmes zullen dan uitmaken of er een correlatie bestaat tussen de interne en externe data.’

Automatisatie van beslissingen

De interne IT van Graydon moest echter eerst klaargestoomd worden voor die evolutie naar big data en vooral de analyse ervan. In 2013 startte daarom een project om de IBM AS/400-omgeving te migreren naar een nieuw platform gebaseerd op Oracle en SAS. Dit bleek een grote maar noodzakelijke operatie om het bedrijf klaar te maken voor de toekomst. En die toekomst ligt hem volgens Peter Gazelle in de eerste plaats in het creëren van nieuwe inzichten op basis van de data. De eerste fase daarin is recent van start gegaan. Daarbij focust Graydon op inzichten op basis van de bestaande, eigen data.
 

'Veel bedrijven zijn op zoek naar een soort van logica in hun beslissingen’

 
Gazelle: ‘Daar kunnen we al ongelooflijk hard mee aan de slag: een eerste toepassing is een geautomatiseerd model waarbij klanten in plaats van een rapport of data, een beslissingsvoorstel krijgen’. Een mogelijke vraag die ze dan beantwoord zien, is of het haalbaar is om aan een bepaald bedrijf x euro te kunnen verkopen. Gazelle: ‘Veel bedrijven zijn op zoek naar een soort van logica in hun beslissingen’. In een volgende softwarerelease komt er daarnaast een dashboard voor klanten, met een overzicht van inzichten op een globaler niveau, bijvoorbeeld van klanten en leveranciers in een bepaalde sector.
 

‘De tijd van grote masterplannen die vijf jaar in beslag nemen, is voorbij.’

Bijkomende inzichten

Het betrekken van externe data, zoals deze komende van sociale media en websites, aan de eigen data zal pas gebeuren in een volgende fase. Volgens Gazelle is het moeilijk te voorspellen welke bijkomende inzichten vanaf deze fase allemaal naar boven kunnen gaan komen. Hij hoopt alleszins dat het een ‘twinkle’ in de ogen van de klanten zal opleveren. Onder andere een standaarddashboard dat voldoende parametreerbaar is, moet daar voor zorgen. ‘Veel meer dan we nu doen, gaan klanten hun eigen modellen kunnen bouwen, specifiek op hun noden en wensen’, vult Gazelle nog aan.

Dataconsultancy

De nieuwe mogelijkheden van het dataplatform zullen ook hun weerslag hebben op Graydon als bedrijf, en haar werknemers. ‘We gaan van een productgeörienteerde, naar een oplossingsgerichte en zelfs dataconsultancyomgeving. Dit is een gigantische, en superspannende transformatie voor ons’, aldus Gazelle. En daar het houdt niet mee op: ‘De tijd van grote masterplannen die vijf jaar in beslag nemen, is voorbij. Dankzij een scrum/agile aanpak, kunnen wij om de twee à drie maanden een nieuwe release van onze software uitbrengen.’

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business