Achtergrond

Waarom iedereen accepteren op LinkedIn een slecht idee is

LinkedIn is een sociaal platform waar velen bij gebaat zijn. Het nut van dit platform kan echter snel afnemen als u uw netwerk zonder zorg uitbouwt.

 
Een ketting is maar zo sterk als zijn zwakste schakel, en uw netwerk – zij het op LinkedIn of in de echte wereld – volgt deze logica. Een uitgebreid netwerk dat volzit met mensen die u van haar noch pluim kent, is geen netwerk waar u op kunt bouwen. Het is daarentegen uitermate belangrijk dat een netwerk wordt opgebouwd uit mensen die u kent en vertrouwt.
 
Zo staat het namelijk ook in de gebruikersvoorwaarden: die stellen dat een gebruiker zich ertoe verbindt om geen mensen toe te voegen aan zijn of haar netwerk die hij niet persoonlijk kent.  Bovendien heeft het ook geen nut: mensen die u niet kent, zullen u ook niet zomaar kunnen/willen helpen om uw doel te bereiken.
 
Verder is LinkedIn ook niet de plaats om een brede kring te trachten bereiken; daarvoor zijn Facebook en Twitter veel beter geschikt. Iedereen kan een groot netwerk vergaren, maar het vergt planning en visie om dat voor uzelf zo relevant mogelijk te maken. Een aanpak met focus en voorzichtigheid is geboden.
 
Het is altijd het overwegen waard om mensen toe te voegen die u kent van reputatie, of via een tussenpersoon. Op die manier bent u geen onbekende en kan u terugvallen op een solide basis. Denk er ook telkens aan dat u, door onbekenden toe te voegen, uw eigen netwerk blootgeeft. Iemand met kwalijke intenties zal hier maar al te graag van profiteren. De term heet dan ‘social engineering’.
 
Op 30 oktober organiseren ZDNet en Smart Business een seminarie rond een efficiënt gebruik van LinkedIn. Voor meer informatie en de mogelijkheid om in te schrijven, kan u terecht op www.businessmeetsit.be.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business