Internet der Dingen zorgt voor groeimogelijkheden

Naarmate onze toestellen meer en meer met elkaar verbonden worden, verandert big data in massive data. Dit brengt ook mogelijkheden met zich mee.

 
Tegen 2025 zal het Internet of Things (Internet der Dingen, IoT) 20 triljoen gigabytes aan data verzenden, oftewel 20 zettabytes. Deze gigantische groei zal gefaciliteerd worden door verbeterde internetverbindingen en gebruikers die meerdere toestellen bezitten – en gebruiken.
 
Volgens een onderzoek van Seagate Technology zou die boom er in Aziatische landen voor zorgen dat daar internetsnelheden tot 87Mbps kan worden gehaald, terwijl wereldwijd 72 Mbps het gemiddelde zal zijn. Met deze snelheden kan een film in high definition gedownload worden op 2 minuten, terwijl dat aan de hedendaagse snelheden nog 28 minuten duurt.
 
Volgens Seagate zullen er tegen 2025 meer dan 40 miljard toestellen met het internet verbonden zijn. De meerderheid daarvan zou echter niet-pc gerelateerd zijn. Met andere woorden: 64 procent van die toestellen zouden ‘machine-to-machine’ zijn. 26 procent zou van smartphones komen, tablets bedragen 5 procent, envoudige GSM’s 4 procent en computers zouden slechts 1 procent van de verbonden toestellen vormen.
 
3,5 miljard van de verbonden toestellen zullen auto’s zijn, nog altijd volgens het onderzoek van Seagate. De vele slimme toepassingen in auto’s kunnen immers enkel werken indien ze verbonden zijn met het wereldwijde web.  In de toekomst zullen deze systemen ook enkel nog ingrijpender worden.

Een investering

Ook slimme horloges en zelfs kleding zullen almaar meer en vaker inspelen op verbondenheid met het Web. Er zijn dus meer dan genoeg redenen voor bedrijven om de IoT-trends nauwlettend in de gaten te houden.
 
Volgens een onderzoek van het Indiase Tata Consultancy Services (TCS) zou 80 procent van de bedrijven die investeren in het IoT in de omzet een groei zien van ongeveer 15 procent. Bij enkele bedrijven ging het om een groei van 30 procent en bij marktleiders binnen hun gebied liep dit zelfs op tot 64 procent.
 
Deze bedrijven investeerden voornamelijk in toepassingen die hen toelieten om hun klanten te volgen doorheen de apps van de respectieve bedrijven, en om de prestaties van hun producten in de gaten te houden.
 
De grootste tegenstand tegen deze initiatieven komt echter vanuit deze bedrijven zelf wanneer die moeite hebben om de gedachtegang van hun werknemers te moderniseren. Vele werknemers lijken immers niet klaar te zijn om op innovatieve manieren na te denken over producten, processen en klantenservice.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business